Cum a fost anul pentru mine?
Pe scurt, greu… mult mai greu decât alți ani.
Iar greutatea nu a venit din cauza aspectelor ce țin de business.
Anul acesta am crescut atât cu agenția, Marketing Deck, cât și cu partea de training, Algoritm.
Greutatea a fost din cauza aspectelor personale ce țin de propria-mi disciplină și motivație.
Am să detaliez pe lung în acest articol.
Dacă vrei să sari direct la partea cu greutățile mele (știu că este mai interesant să citești despre dificultăți decât despre realizări)… mergi la capitolul: Personal.
Aceast articol de tip “Year in Review” (Revizuirea anului) îl scriu la fiecare sfârșit de an, așa că, poți să urmărești progresul meu din ultimii 6 ani aici: 2023, 2022, 2021, 2020, 2019 si 2018.
Inspirația pentru acest articol a venit inițial de la Dan Luca și în continuare îi urmăresc în fiecare an articolul său și apoi îl scriu pe al meu.
Poate te întrebi: De ce scriu aceste articole?
Din 3 motive:
- Sunt un mod foarte bun de a-mi aminti ce am făcut anul trecut si de a păstra un istoric.
- Citindu-le, te poți regăsi în ele și te poți inspira din lucrurile bune pe care le fac sau învăța din greșelile mele
- Poate te inspiră și pe tine la auto-reflecție.
Iată cum a fost acest an pentru mine din punct de vedere al fiecărui capitol al vieții mele.
Planul Profesional
Acesta a fost și este în continuare capitolul unde eu aloc cel mai mult timp.
Știu că mulți spun de priorități și că familia sau sănătatea ar trebui să fie pe primul loc… însă dacă sunt extrem de sincer cu mine, se poate observa de la distanță că cel mai mult timp aloc pentru muncă.
Nu înseamnă că celelalte sunt mai puțin importante ci că partea profesională este cu siguranță o valoare pentru mine.
Agenția de Marketing: Marketing Deck
Anul a adus mai multe schimbări forțate în agenție pe care a fost nevoie să le gestionez.
Prima schimbare: O altă persoană pe vânzări
Colega noastră, Viki, a născut, și bineînțeles acum este în concediu de maternitate. Viki se ocupa de partea de vânzări (noi contracte) și făcea o treabă foarte bună.
Din neglijența mea nu am pregătit înlocuirea ei la timp și munca a venit la mine și la Cătălin. Am considerat că o să ne descurcăm.
Bineînțeles, atunci când faci prea multe lucruri nu poți să te concentrezi pe niciunul.
În vânzări partea de follow up este esențială. Pentru că noi eram ocupați cu clienții existenți nu am ajuns să facem followup-ul la timp… iar vânzările au avut de suferit.
Ulterior am făcut recrutare și m-am bazat pe vorba foarte populară în HR: Hire for character, not for skills.
În acest fel am ales o persoană care știam că are un caracter super ok, cu care am colaborat în trecut pe alt domeniu, dar fără abilități avansate în digital marketing.
Pentru un rol de sales în digital marketing, ai nevoie să știi destul de bine digital… și asta nu se învață în 1-2 luni. Așa că după 2 luni și jumătate, am încheiat colaborarea.
A fost una dintre greșelile mele de recrutare. Nu persoana a fost de vină, ci eu am ales greșit.
După acest eveniment mi-am schimbat convingerea în următoarea: Hire for character AND for skills.
De data aceasta știam sigur că am nevoie în echipă de o persoană care să le aibă pe ambele.
Așa că am dat un telefon la una dintre colaboratoarele noastre, Lorena, cu care avem proiecte de aproximativ 3 ani. Am întrebat-o dacă vrea să ocupe acest post de vânzări.
A fost mai mult decât încântată și încă din prima lună a reușit să aducă 2 contracte noi iar media până acum este de 3 pe lună… ceea ce este excelent.
Oricum nu putem să gestionăm un număr infinit de proiecte, mai ales că multe dintre proiectele vechi au și crescut ca volum în ultima perioadă, unul dintre ele mărindu-se chiar de 10 ori ca valoare a contractului. Știu că pare mult dar nu este nici o exagerare.
A doua schimbare: Tranziția de la CEO la Consultant și înapoi
O altă provocare a fost tranziția mea de la CEO al companiei la a fi doar consultant. Am scris în articolul de anul trecut despre această tranziție ( 2023 ).
Deși Cătălin este o persoană super competentă și gestionează aproape jumătate din agenție (angajați și clienți), focus-ul său este mai mult pe echipa existentă și clienții existenți (ceea ce este foarte bine de altfel).
Însă pentru ca agenția să se dezvolte are nevoie de focus pe creștere și mi-am dat seama că această ambiție și apetit pentru risc, este în continuare la mine.
Adevărul este că există o reticență mare să riști atunci când ești angajat, pentru că nu riști cu banii tăi.
După câteva discuții cu Cătălin, ne-am dat seama amândoi că este mai sănătos să-mi iau rolul înapoi și l-am lăsat să facă ceea ce face cel mai bine, respectiv să conducă propriul Business Unit în interior Marketing Deck. Practic suntem parteneri în divizia sa din agenție.
Așa cum am tras concluzia alături de Cătălin în ședința noastră: am făcut un pas înapoi ca să facem mai mulți înainte.
Departamentul de Social Media
Probabil unul dintre cele mai mari progrese pe care le-am făcut anul acesta a fost cu departamentul de Social Media.
Colega mea Diana a pus multă energie pentru ca lucrurile să capete o nouă anvergură… și așa s-a și întâmplat.
De la doar un client pe video vertical am reușit să creștem la aproximativ 10 clienți lunari pe video, ceea ce este un progres uriaș având în vedere volumul de muncă pe care îl alocăm la fiecare proiect.
Nu aș fi crezut că am să las un întreg departament în mâinile unei persoane de doar 22 de ani însă și-a câștigat de la proiect la proiect încrederea iar rezultatele ei sunt neașteptat de bune.
În TOP pe Google
O altă realizare semnificativă este poziționarea în Google Search – organic.
Am ajuns pe următoarele poziții organice:
- Agenție Marketing – Locul 3
- Agenție Marketing Online – Locul 4
- Agenție Social Media – Locul 2 (și mult timp am fost 1)
- Social Media Agency – Locul 3 (fix după portaluri)
- Curs Social Media – Locul 1
și multe altele…
Poziționarea în top pe Google, pe lângă faptul că aduce lead-uri relevante, mai aduce încă un lucru, respectiv percepția că suntem cei mai buni.
Dacă este să mă întrebi pe mine… chiar suntem. Totuși mai avem de lucru până când acest lucru să se reflecte și în cifra de afaceri.
Pentru această realizare și noi lucrăm la rândul nostru cu o altă agenție deoarece nu suntem specializați pe SEO.
Noi ne pricepem la Social organic, Meta Ads, Google Ads. Acestea sunt atu-urile noastre… iar la celelalte căutăm să ne găsim parteneri.
Cursul de Social Media Marketing: Algoritm
Anul acesta am avut lansări în Ianuarie, Februarie, Martie, Iunie, Septembrie. A fost un pic prea mult pentru mine și de aceea, în 2025 voi avea doar 2 lansări: Ianuarie și Septembrie.
Din fericire, fiecare ediție am reușit să o ducem la bun sfârșit cu succes și să oferim cea mai bună variantă din acel moment cursanților noștri.
În continuare avem planuri mari pentru că:
- Lucrăm la o aplicație care să poată să facă accesarea Elearning-ului mult mai ușoară, direct din telefon. Ne luptăm în acest moment cu App Store și Android Store să o aprobe.
- Facem set-up-ul pentru reclame pentru participanții noștri. În acest fel ei vor vedea rezultate rapide din Meta Ads
- Simplificăm curricula pentru a face mai ușoară implementarea
Cred în continuare că acest curs este unul dintre cele mai relevante cursuri de Social Media Marketing pentru antreprenorii din România… însă căutăm la fiecare ediție să ne depășim pe noi.
Bizz Club X Summit
În 2024 am participat la multe conferințe foarte faine, însă una dintre cele care mi-a rămas în minte a fost Bizz Club X Summit.
Motivul pentru care a fost foarte dragă mie această conferință este că am avut ocazia să îl reîntâlnesc pe primul și singurul meu șef: Lorand Soares Szasz.
Bineînțeles că am avut ocazia să fac și o poză.
Pe lângă discuțiile obișnuite de tip: Ce mai faci? am reușit să povestesc cu Lorand și despre reinventarea pe care a făcut-o în Upriserz în ultimul an și zvâcul de motivație pe care l-a avut datorită acestei reinventări.
Cumva acea discuție aparent banală, la un pahar de Dorna, mi-a dat mult zvâc și mie ca să-mi regăsesc motivația pentru propriile programe.
Recuperare Cont
Acest proiect a fost fain și este în continuare însă are o mare, mare problemă: oamenii nu sunt dispuși să plătească.
Majoritatea celor care au avut contul spart și-au luat o țeapă de la alții… și nu vor și pe a doua, chiar dacă dau bani la cineva pe care îl cunosc pentru a-i ajuta să recupereze contul, mai ales că nu putem oferi garanție pentru asta.
De aceea ne-a fost extrem de greu să facem acest proiect să fie rentabil financiar iar în acest moment a devenit doar un serviciu secundar.
Dacă cineva este dispus să plătească 250 de euro pentru acest serviciu, perfect. Lucrăm cu el.
Dacă nu este dispus, din păcate nu îl putem ajuta… nici cu sfaturi gratuite.
Dacă ar fi să răspundem celor 5-10 solicitări și întrebări care vin zilnic, nu ne-am mai putea ocupa de lucrurile care chiar aduc bani iar pentru mine ca antreprenor ar fi doar o pierdere, deși ajută mulți oameni.
Așa că a rămas doar un serviciu în care sprijinim doar pe cei care plătesc.
Paul AI / Landing Pro AI
Un alt proiect pe care l-am început anul acesta a fost un tool de AI alături de colegul meu Andrei.
Am trecut de la o primă variantă numită Paul AI (adică un marketer senior pe bază de AI) la un copywriter pentru texte de landing page-uri (Landing Pro AI).
Lansările au fost de succes iar cu Landing Pro AI am câștigat și Product of the Day pe Product Hunt.
Totuși, proiectul încă nu și-a luat avântul atât de rapid pe cât ne doream noi și suntem într-o constantă perioadă de reinventare.
Vom vedea în ce direcție va merge mai departe.
Podcast
Și aici am trecut printr-o reinventare.
Am făcut tranziția de la Social Media în Afaceri, un podcast de tip interviu în care eu puneam întrebările la invitați, într-un podcast de tip Consultanță în care invitații îmi pun întrebări mie.
Podcast-ul nou se numește Doctorul de Marketing și a fost super apreciat de către toți cei care l-au ascultat. Dacă nu ai apucat să urmărești vreun episod, te invit să o faci aici.
Personal
De ce a fost acest an greu?
Poate te întrebi citind până aici: De ce am scris la început că a fost un an greu?
Pe scurt, din 2 motive: mi-am pierdut motivația și mi-am pierdut disciplina… dar le-am recăpătat fix la final de an.
Hai să le luăm pe rând: Motivația.
În vara acestui an ca în fiecare an de vreo 5 ani încoace, soția pleacă cu copiii la bunici timp de 2 luni. Este un mediu foarte plăcut pentru copii și se dezvoltă frumos acolo.
Problema este că în lipsa familiei aveam un sentiment foarte puternic de singurătate. Culmea, asta în condițiile în care comunitățile mele sunt din ce în ce mai mari iar eu ca persoană sunt din ce în ce mai cunoscut.
Cifrele mari din Social nu echivalează cu conectarea reală.
Provocarea era că eu nu puteam să merg la ei, pentru că aveam un curs de susținut în București, un curs offline.
Așa că mi-am găsit refugiu în Netflix și jocuri pe laptop. Am reluat Heroes 3… la care m-am chinuit vreo oră să-l instalez pe Mac. Nu credeam că poate să fie așa greu.
În fine… pierdere de timp. Problema este când această pierdere de timp înseamnă câteva zeci de ore.
Vara aceasta mi-a fost mai clar ca niciodată că sursa mea principală de echilibru este familia.
Este greu să fii deprimat când ai 2 copii mici care trag de tine. Nici să vrei să o iei pe arătură, nu poți. 🙂
Bineînțeles, atunci când au revenit în septembrie, moralul meu a revenit la normal.
Al doilea aspect pe care l-am pierdut este că mi-am pierdut disciplina.
Eu obișnuiam să alerg maratoane și semi-maratoane acum 10 ani.
De la a alerga un maraton, la a mă îngrășa 11 kg peste greutatea mea ideală, este cale lungă.
Cumva în ultimii 2-3 ani am tot căutat să-mi setez niște obiceiuri de care să mă țin cu adevărat și să slăbesc dar părea că mai degrabă că mă îndepărtez decât să mă apropii.
Cum am dibuit-o? Simplu… lucrând cu un coach: Alina.
Alina Hlipcă este o bună prietenă de aproape 10 ani. Pe parcursul timpului ne-am mai ajutat din când în când.
Undeva prin septembrie m-a rugat să o sprijin cu construirea unui funnel de vânzare… și i-am spus că da.
Când a venit sesiunea eu treceam printr-un moment foarte ciudat pentru mine pentru că aveam un hater pe urmele mele care nu îmi dădea pace. De mai bine de o săptămână îmi dădea review-uri negative (peste 20) și parcă nu mai vedeam cum să scap de el.
Alina a fost super drăguță și mi-a spus după ce i-am povestit situația: “Lăsă-mă pe mine! Hai să ne ocupăm de tine.”
Atunci am trecut pentru prima dată prin procesul ei de echilibrare, pe metoda Demartini. La sfârșitul sesiunii l-am sunat pe hater, am găsit varianta de mijloc și în decurs de câteva ore toate review-urile dispăruseră. Am fost șocat de cât de rapid s-a rezolvat situația.
De atunci și până acum lucrez cu Alina (eu cu ea și ea cu mine) spre a ne sprijini fiecare dintre noi atât în business cât și personal.
În ultima lună am stabilit un sistem de accountability în care plătim 50 de euro dacă nu facem obiceiurile pe care ni le-am propus. 50 de euro este per obicei. 🙂
Știu că este dureros să dai atâția bani, aparent degeaba, dar mai dureros este să nu fac ceea ce îmi propun și să mă mai îngraș cu încă 10 kg.
De când am stabilit acest accountability, în fiecare zi am făcut 20 de minute de sport și acum sunt în a 3-a săptămână de intermittent fasting (fără nici o excepție de la program… deși a fost Crăciunul în perioada asta).
Pas cu pas, îmi recapăt disciplina cu care eu eram obișnuit.
Confortul pe care l-am obținut având un stil de viață un pic mai ridicat, este cu 2 tăișuri.
Faptul că am avut confortul necesar m-a făcut să nu mai fiu atât de atent la obiceiurile de sănătate pe cât eram în alte perioade.
Mi-am dat seama că am nevoie să mă scot intenționat din zona de confort iar faptul că trebuie să dau bani în fiecare zi dacă nu fac ce mi-am propus mă scoate automat din confort și mă face să progresez.
Poate că alte persoane sunt mai motivate de ținte (plăcere)… însă se pare că eu sunt foarte motivat să nu iau pedeapsa (durere).
Familia
Trecând peste aspectele cu provocări, din punct de vedere familial sunt din ce în ce mai bine.
Anul acesta am avut ocazia să particip la mai multe concursuri de șah ale fetiței mele de 8 ani jumate care progresează foarte frumos iar băiețelul de aproape 5 ani îi calcă pe urme.
De 2 luni s-au alăturat familiei noastre și 2 broscuțe: Like și Subscribe.
Da, nu este o glumă. Așa le cheamă.
Nu noi le-am botezat, ci așa le-am cumpărat.
Călătorii
Nici nu mai știu unde am fost anul acesta… așa că, pentru a-mi aminti cu exactitate unde am fost mă voi uita în acel loc unde toate călătoriile noastre sunt atent memorate: Contul de Instagram al soției. 😊
Conform acestuia am avut următoarele destinații în 2024:
Ianuarie – Tabără de familii la Pastel Chalet
Ne-am distrat alături de alte 10 familii și am petrecut un timp super calitativ împreună. Mi-am găsit acolo și niște jucători veritabili de Catan, Saboteur și alte jocuri pe care nu mi le mai amintesc acum.
Februarie – 4 zile plăcute la Veneția
Călătoria noastră la Veneția a avut un obiectiv bine definit: să realizez postarea de mai jos.
Februarie – Bootcamp-ul Arta de a nu Vinde
Cred că cei care mă invită la bootcamp-uri deja știu acest lucru: Invită o persoană… și venim 4 :).
Cam așa a fost și aici.
Aprilie – Bootcamp-ul Național Bizz Club
Aceeași poveste ca mai sus. 🙂
Aici avem un filmuleț făcut de soție… așa că nu l-am mai încarcat aici.
Iunie – Vacanța de vară la Savoy Hotel Mamaia
Datorită faptului că l-am cunoscut pe Bellamy Zahiu, proprietarul Savoy Hotel la Bootcamp-ul Bizz Club, ne-am uitat atent la hotel pentru vacanța noastră de vară. Ne-am plăcut foarte mult ce am văzut în online așa că ne-am rezervat vacanța.
Vacanța a fost una pe cinste iar Savoy Hotel are absolut tot ce ai putea avea nevoie pentru o vacanță completă: mâncare super bună și diversă, culoar direct spre mare, multe locuri de joacă pentru copii, spectacole seara. Pentru noi a fost extrem de plăcut.
Octombrie – Tabără de familii by Arta de a Nu Vinde
Noiembrie – Paris cu ocazia celor 10 ani împreună
Cei 10 ani de când suntem împreună, eu și Elena, i-am sărbătorit la Paris. Cu ocazia aceasta ne-am reamintit ce frumoase sunt vacanțele în care suntem doar noi 2, fără copii.
Și vacanțele cu copii au farmecul lor însă nu am fi putut să facem nici măcar jumătate din tot ce am făcut în Paris dacă am fi fost toți 4, cel puțin nu la vârsta celui mic care nu este cel mai mare fan mers pe jos dar nici nu rezista la aceasta vârsta.
Totodată, la Paris am avut ocazia să susțin și primul training din afara țării la evenimentul: Puterea comunității antreprenoriale.
Investiții
Una dintre intențiile mele de anul trecut a fost să cumpăr mai multe NFT-uri BrandMinds pentru a putea ajunge cu toată echipa la eveniment. Așa că, de la 1 NFT am ajuns acum la 9 NFT-uri.
Practic am ajuns să fiu cel mai mare deținător de NFT-uri BrandMinds.
Ce îmi place mie mult la acest NFT este că a are o valoare reală, respectiv participarea lifetime la evenimentele BrandMinds + se poate vinde când nu mă mai interesează.
Pe lângă această joacă, am reușit să-mi cresc un pic portfoliul de acțiuni pe BVB. Având în vedere că cele mai semnificative investiții le-am făcut la începutul anului, până acum am ieșit pe +.
Totodată, am făcut și o nouă achiziție în crypto (în ETH) pe la mijlocul anului însă de data aceasta nu a fost cea mai inspirată. Oricum, tendința Ether-ului este de creștere constantă așa că aștept răbdător.
Sănătate
Deși mi-am propus să fac mai multe pentru sănătatea mea, doar la final de an pot spune că acest lucru chiar s-a întâmplat.
Ceea ce am făcut în mod constant a fost să merg pe jos în fiecare zi pe drumul: Acasă – Școala fetiței – Birou – Acasă
Finalul de an (adică ultimele 3 săptămâni) a venit la pachet cu un nou set de obiceiuri, respectiv:
- 20 de minute de exerciții pe zi
- Intermitent fasting (folosesc aplicația Body Fast)
- Folosesc doar scările (singura excepție este când am ceva în ambele mâine… și nu caut să mă păcălesc singur și să iau într-o mână telefonul și în cealaltă cheile).
Dacă mă țin tot anul următor de aceste 3 obiceiuri, este o certitudine că voi ajunge la nivelul de energie și greutate pe care mi-l doresc… iar de data asta, dacă nu mă țin de ele, va trebui să plătesc.
Deci probabilitatea să le fac, este mult mai mare.
Educație
Cred că aș fi putut să fac mult mai multe pentru propria-mi educație însă starea de spirit și lipsa de disciplină nu au fost ingredientele necesare.
Asta se vede și în faptul că nu mi-am atins obiectivul nr. 1 cu toate că am făcut progres.
Știi cum se spune… recuperez la anul :).
Ce îmi propun pentru 2025?
Spre deosebire de anii trecuți în care țintele mele erau aproape exclusiv profesionale și câteva personale pentru că… așa trebuie, de data această dorința mea este mult mai mult spre echilibrare.
Iată obiectivele mele pentru 2024, pe care le-am transmis în articolul de anul trecut.
- Citesc 10 cărți despre Social Media – Am citit însă nu 10 dar am compensat cu podcast-uri și un curs online de 6 luni. Să zicem că a fost îndeplinit parțial.
- Creez un tool pe zona de AI care să automatizeze Strategia de Marketing – Tool-ul a fost creat însă nu este încă atât de capabil cât să poată să automatizeze Strategia de Marketing. Poate pe viitor.
- Lansăm de peste 5 ori cursul Algoritm în 2024 – Au fost 5 lansări, însă nu îmi voi mai propune acest lucru.
Pentru 2025, 3 dintre cele mai importante ținte ale mele sunt:
- Să ajung la greutatea mea ideală: 67 de kg
- Să cresc cât de mult pot rezultatele clienților, atât celor din Algoritm cât și celor din Agenție (știu că nu este măsurabil dar o să-mi găsesc eu modalitățile prin care să le măsor).
- Să am 365 de zile de obiceiuri îndeplinite.
Ultimul de pe listă mă cam sperie însă știu că este o cale sigură către a deveni cea mai bună variantă a mea de până acum iar de data aceasta, am un coach care să mă susțină în călătorie.
Sper că ai avut un an mai ușor și mai simplu decât al meu și ai reușit să obții ceea ce ți-ai dorit cu mai puțin efort.
În cazul în care nu este așa, măcar știi că nu ești singurul sau singura.
Îți mulțumesc că mă citești și că mă urmărești și apreciez că ți-ai dedicat aceste minute din viața ta pentru a citi articolul.
Să avem amândoi: Un 2025 de poveste!