Cum a fost 2020 pentru mine?

A trecut si 2020… Parca nu mai trecea :). 

Daca am spus despre anul 2019 ca a fost intens, 2020 a fost la puterea a 2. Schimbarile s-au simtit mult mai abrupt si necontrolat.

Voi continua si in acest an sa-ti povestesc despre calatoria mea prin viata. 

Aceasta serie de articole de tip review al vietii mele sunt inspirate de catre Dan Luca si am scris si anii trecuti. Daca inca nu ai apucat sa citesti articolele din anii trecuti poti face acest lucru aici: 2018 si 2019

De ce scriu aceste articole? Din 3 motive: 

  1. Sunt un mod foarte bun de a-mi aminti ce am facut anul trecut si de a pastra un istoric
  2. Te poti regasi in ele
  3. Te pot inspira si pe tine la auto-reflectie

Cum a fost 2020 pentru mine? Hai sa incepem cu planul profesional.

Profesional

1. Marketing Deck

Anul trecut cam toata concentrarea mea a fost pentru a creste agentia mea de Marketing: Marketing Deck. 

A fost si un an destul de potrivit pentru a face acest lucru deoarece online-ul a avut o crestere spectaculoasa, iar noi fiind concentrati pe online am putut sa profitam de aceasta crestere. 

Provocarea este ca am avut si scaderi abrupte si cresteri abrupte, iar ambele sunt la fel de provocatoare. 

De la inceputul lui Martie se cam simtea ca lucrurile incep sa scartaie. La mijlocul lui Martie acest lucru s-a simtit abrupt deoarece fix in ziua cu lockdown-ul am primit un telefon de la unul dintre cei mai mari clienti in care imi comunica intentia de a inceta colaborarea. L-am inteles perfect deoarece activeaza in Turism. 

Martie 2020 pentru noi a insemnat o scadere cu 50% a veniturilor. A fost extrem de abrupta scaderea, insa s-a datorat faptului ca 2 din 3 cei mai mari clienti activeaza in HORECA (spun activeaza pentru ca sunt inca pe piata si unul dintre ei inca lucreaza cu noi). 

Aceasta scadere pe mine m-a activat si m-a facut sa fiu foarte concentrat pe zona de vanzari, lucru care s-a resimtit destul de rapid. 

Dupa ce am inceput sa ne revenim, adica de la inceputul lui Mai lucrurile au avut o crestere la fel de spectaculoasa. Luna August a insemnat cea mai buna luna de cand fac eu business deoarece foarte multe persoane si firme au dorit sa se concentreze pe online si atunci noi am putut sa fim pe faza.  

Ulterior, lucrurile au inceput sa se aseze.

Ambele directii, si in jos si in sus au fost foarte provocatoare. 

Cand lucrurile mergeau in jos vedeam pas cu pas cum veniturile scad chiar sub linia de break-even si cum ma forteaza sa scad cheltuielile. 

Cand lucrurile au mers in sus vedeam un volum de munca enorm si cum era foarte dificil sa pastram un standard de calitate inalt pentru serviciile noastre. 

In ambele directii eu mi-am cules lectii importante legat de ce este bine sa facem pe viitor si mai ales ce este bine sa nu facem. 

In toata aceasta perioada tumultoasa, am reusit sa crestem de la 5 persoane in echipa la 9 persoane. A mai fost o persoana care a plecat, au mai fost alte persoane care le-am invitat eu sa plece… dar asta e. Asa este in Business. 

Una dintre realizarile interesante pe zona de Agentie a fost review-ul de la Clutch si faptul ca rankam in top 3 ca Agentii Social Media din Romania

 

2. Training

Cred ca in tot anul 2020 am sustinut aproximativ 5 sau 6 sesiuni de training, mai scurte sau mai lungi. Clar nu a fost focus-ul meu.

Ce a fost interesant este ca mi s-a solicitat expertiza pe zona de Marketing, in special Strategie de Marketing si Facebook Ads unde am livrat sesiuni 1 la 1 de training care au fost extrem de apreciate dar si cateva publice printre care si in cadrul Bizz Club Romania. De aceea imi doresc sa amplific zona aceasta. 

O alta invitatie pe care am acceptat-o a fost crearea primului meu curs de Marketing si anume: Curs online Complet de Marketing Digital.   

Este un curs de 3 h si jumatate in care prezint o foarte mare parte din bazele Marketing-ului Digital. Te invit sa urmaresti sesiunile gratuite si sa descoperi daca acest curs este potrivit pentru tine. 

3. Alte proiecte

Anul acesta am mai facut o achizitie importante in portofoliu nostru de brand-uri si anume brand-ul: Media Solution.

Cum a ajuns la noi? Prin faptul ca il cunosc pe owner (fostul) si anume Madalin care mi-a povestit despre intentia sa de a renunta la proiect pentru a se putea concentra pe unul nou si anume pe proiectul: Curspenet.

Initial nu i-am dat nici un fel de importanta dar dupa ceva timp am vazut ca vorbeste foarte serios. In momentul in care am descoperit conditiile, i-am spus fara sa gandesc prea mult: Il iau eu!

De acolo lucrurile au mers destul de rapid inainte. Practic am preluat tot in cateva zile urmand sa ii mai cer ajutorul lui Madalin pentru cateva aspecte punctuale. 

Partea cea mai interesanta este ca nu aveam nici timp si nici dorinta de a ma ocupa de acest nou proiect asa ca aveam nevoie de o persoana care sa-si asume dezvoltarea si sa-l poata vedea ca proiectul sau… chiar sa fie acest lucru pe viitor. 

Cum oamenii buni nu pica din cer am sunat eu un prieten, pe Catalin, care stiam ca isi cauta oportunitati interesante ca sa-i propun sa dezvolte business-ul. 

Dupa ce m-am intalnit cu Catalin si am povestit la o cafea (erau deschise in acel moment cafenelele) am batut palma si am pornit la drum impreuna. 

Partea cea mai tare este ca el a reusit sa gestioneze totul cu aproape zero implicare a mea. 

Am fost super incantat de aceasta noua posibilitate de a dezvolta un business. Eu sa vin cu resurse, know-how, capital si relatii iar o alta persoana sa vina cu munca. 

Cred ca oameni muncitori, dispusi sa faca treaba si sa-si asume procent din profit, sunt din ce in ce mai cautati, chiar si in vremurile tulburi in care traim. 

 

Personal

1. Familia

Anul acesta a fost momentul cand din 3 am devenit 4. Practic sotia mea l-a adus pe lume pe cel de-al doilea copil al nostru, pe Alex. 

Lucrul acesta a adus si bucurie dar si provocari. Pentru cei care sunteti parinti cu siguranta stiti deja cat de tumultoase pot sa fie primele luni. Cand mai combini acest lucru cu o perioada de pandemie, un tata frustrat ca i-au scazut vanzarile cu peste 50% si o mama nedormita, de multe ori poate sa iasa scantei. 🙂

Avantajul este ca am mai trecut printr-o perioada agitata datorita primului nostru copil, Carina (nu a mai mers la gradinita din luna februarie) si am descoperit cum sa rezolvam provocarile pe care le avem. 

Unul dintre lucrurile care a fost extrem de benefic in primele luni ale lui Alex a fost sa ies in fiecare zi sa dau ture cu caruciorul. A fost unul dintre cele mai bune lucruri cu putinta deoarece afara statea cat se poate de cuminte. Parca uitam ca am copil timp de o ora. Mai mult decat atat, reuseam sa dau cel putin 3 telefoane eficiente care sa ma ajute in business… asa ca, dublu jackpot. 

2. Calatorii

Anul acesta a fost mai saracut cu calatoriile. Am ales sa stam mai mult in Bucuresti. Principala cauza am fost eu deoarece am cautat pe cat mi-a stat in putinta sa evit locurile aglomerate asa ca nu am fost deloc la mare… si doar o data la munte. 🙂

Poate era bine sa o gandesc un pic diferit, insa asta e. Voi stii cum sa le impart mai bine pe viitor. 

Totusi, am reusit sa compensam acest lucru cu mersul in oras la cateva restaurante, precum: Osteria Zucca, Nor Sky Bar + cateva vizite la oameni dragi. 

3. Investitii

Si partea de investitii am cam neglijat-o insa am putut sa fructific din munca anilor trecuti. 

Pe zona de actiuni le-am lasat asa. Nu am vandut nici la miscari in jos, nici in sus. Eventual am mai adaugat la portofoliu. 

Pe zona de Crypto am vazut o crestere spectaculoasa a Ether-ului (ma uit in special la acesta pentru ca in Ether sunt investitiile mele pe partea de Crypto).

Pe zona de Obligatiuni corporative au ajuns la maturitate 2 emisiuni si am reintrat cu toata suma in alte 2 emisiuni. 

Miscarile au fost mici si mai mult am stat in expectativa. 

Daca ma uit la persoanele pe care ii urmaresc ca mentori, ei au fost mult mai activi in acest an. 

Mentalitatea mea este ca ROI-ul cel mai mare il am investind timpul si energia mea in business deoarece acolo am cel mai mare control si pot vedea cresterile cele mai spectaculoase. 

Pe masura ce portofoliu va creste va merita sa aloc mai mult timp si energie in acesta. 

Pana atunci, pe zona profesionala, business-ul ramane nr.1.

4. Sanatate

La sfarsitul anului trecut am fost foarte ambitios pe acest domeniu. Mi-am propus sa: 

  1. Merg pana la lucru (un drum de 35 de minute dus si 35 de minute intors)
  2. Sa fac dusuri cald-rece
  3. Postul cu apa

Din acestea 3 pot spune ca am facut progrese doar la 2 dintre ele si anume mersul si dusul. 

Cat despre aceste progrese, nici aici nu este prea multa lauda. 

Din punct de vedere al mersului am facut acest lucru aproximativ 2 luni dintr-un total de 12. Restul am fost mai comod. Nu pot da vina pe pandemie din acest punct de vedere. Pur si simplu am fost comod deoarece mi se pare mult mai simplu sa fac 5 minute cu masina si aproape tot timpul sa gasesc loc de parcare (avem biroul la Piata Victoriei si parchez in parcarea mare, platita, deoarece am masina hibrida si vinieta pentru parcare gratuita).

Din punct de vedere al dusului cald – rece, am mai avut eu zvacuri pe parcursul anului dar s-au evaporat rapid. 

Un mare plus pe care l-am facut anul acesta au fost sesiunile de sport pe care le-am facut online cu cei de la Kinetic Fit

Am avut 2 perioade, fiecare dintre ele de aproximativ 2 luni, in care am facut sport in casa si mi-am dezmortit corpul. Nu pot spune decat ca mi-a fost super benefic si cel mai probabil voi relua acest lucru in viitorul apropiat.

Alte lucruri pe care le-am mai facut pentru sanatatea mea a fost masajul terapeutic (recomand pe cei de la aimasaj.ro) si mi-am luat un iMac ca sa pot sta mai drept la birou. Mai multe despre asta in urmatorul capitol. 🙂

5. Mofturi personale

Anul 2020 a fost anul in care am schimbat de cele mai multe ori laptop-ul. Cred ca am schimbat laptop-ul de 5 ori si am schimbat 3 iMac-uri :). 

Primul era laptop-ul meu iubit din 2013, un MacBook air care si-a facut banii cu varf si indesat. L-am schimbat pentru un MacBook Air de 2019 ca am zis eu sa fac un upgrade. 

Dupa doar o luna de folosire i-a crapat incarcatorul si slot-ul pentru incarcare dadea semne de uzura, asa ca l-am vandut si m-am intors la Macbook Air-ul meu din 2013. 

Totusi era un pic prea vechi asa ca am facut upgrade la o varianta din 2015, cu procesor i7 2,2 Ghz.  Problema a fost ca l-am cumparat second si am avut o surpriza foarte neplacuta si anume ca era blocat in infrastructura AirBNB (nici nu stiam ca exista asa ceva).

Asa ca l-am schimbat si pe acela si am tot tinut-o asa pana la laptop-ul dupa care scriu in acest moment (pe care il am de vreo 3 saptamani).

Partea buna este ca in acest moment ca sa schimb de la un laptop la altul, imi lua doar aproximativ 1h toata configurarea. Am doar 2 documente pe laptop… restul este in Drive. 🙂

Asa am facut si cu iMac-ul…am tot facut upgrade de la o varianta de 2012 la una 2013 si apoi la una 2017 iar tot ce nu mi-a placut le-am vandut.

Partea cea mai buna este ca pretul de achizitie si cel de vanzare in proportie foarte mare a fost cam acelasi, asa ca doar am castigat experienta in proces. 

Ce sa zic… mie imi place tehnologia. Cum doamnele se joaca cu genti sau pantofi eu ma joc cu Macbook-uri si iMac-uri. Fiecare cu hobby-ul lui. 

Multe din achizitiile mele de tehnologie sunt un moft dar pot sa le justific foarte bine utilitatea atunci cand ma intreaba sotia ceva. 🙂

Ce mi-am propus pentru 2020 si ce am realizat?

Iata care au fost lucrurile pe care mi le-am propus profesional:

  1. Sa crestem numarul de clienti si sa putem servi mai multe persoane sau companii. – DONE. Inchidem anul cu aproximativ 30 de clienti activi pentru care sunt foarte recunoscator, atat cei mari cat si cei mici (este aproape dublu fata de anul trecut).
  2. Sa crestem calitatea livrabilelor pe care le oferim  fiecarui client al nostru. – DONE. Aici am capatat experienta si stim sa facem lucrurile mai eficient. Oricum, ar trebui sa fiu un ipocrit ca sa nu spun ca mai avem si multe de imbunatatit pe fiecare aspect. 
  3. Sa avem un numar din ce in ce mai mare de clienti din afara Romaniei (momentan avem 1 ) – DONE partial. Am avut 2 clienti. Este un progres dar nu este la ce ma gandeam eu 🙂
  4. Sa lansez din nou cursurile open de Public Speaking. – NOT DONE – Aici nu am facut nici un progres dar mi-am dat seama ca nici nu mai este o prioritate pentru mine. Cand o sa-mi revina dorinta pentru domeniu, ma reapuc. 
  5. Sa lansez mai multe cursuri online. – NOT DONE – Personal, este o perioada in care invat foarte mult din business si momentan am cautat sa integrez noile lectii si abia apoi sa invat pe altii. 
  6. Sa extind afacerea de E-learning catre mai multe companii. – NOT DONE – In momentul in care mi-am facut o ierarhie a proiectelor a fost in plan secundar asa ca momentan o sa las acolo. 

Practic cele mai imporatante aspecte au fost indeplinite iar pentru celelalte nu le-a venit momentul sau nu au fost in prioritatile mele. 

Ce imi propun pentru 2021? 

M-am invatat de-a lungul timpului ca filosofia cea mai potrivita pentru mine este: Less is More. 

Mai bine imi propun mai putine si le realizez complet decat sa fie mai multe si sa le fac pe jumatate. 

Pentru 2021 din punct de vedere profesional mi-am propus 2 lucruri: 

  1. Sa punem extrem de mult accent pe fericirea clientilor nostri. Desi pare o afirmatie extrem de generala pot fi foarte concret legat de ce inseamna aceasta dimensiune pentru noi.
  2. Sa repozitionez agentia. Cum? De Ce? Cand? si Catre ce?… urmeaza sa comunicam in momentul in care o sa o facem efectiv. 

Din punct de vedere personal imi propun doar sa avem 3 vacante anul acesta. A fost unul dintre lucrurile care ne-a lipsit si voi cauta sa compensam in viitorul apropiat. 

Cam atat pentru moment. De acum sa lasam faptele sa vorbeasca. 

Iti multumesc pentru ca ai citit si iti doresc… 

Un 2021 genial!