„Tu cu ce te ocupi?”

De cate ori ai primit aceasta intrebare?

Primim intrebarea legata de job-ul nostru, activitatea noastra si firma noastra de mii de ori pe parcursul vietii.

Totusi, atunci cand adresez urmatoarea intrebare la cursurile mele: „Cati dintre voi aveti o prezentare personala pregatita?”, foarte putine persoane ridica mana. Mai mult decat atat, atunci cand intreb: „Cati dintre voi aveti prezentarea personala scrisa?” de cele mai multe ori, nimeni nu ridica mana.

In acest articol vei primi cateva idei foarte, foarte utile si relevante despre cum poti sa te prezinti in cadrul evenimentelor de networking, cum sa te prezinti cand participi la un curs si cum sa te prezinti in orice context profesional.

De ce este o prezentare personala importanta?

Tu ai sau ai avut vreodata carti de vizita? Cel mai probabil vei raspunde da.

Prezentare personala = carte de vizita verbala

Ceea ce tu spui despre tine este mai important decat ce spune o hartie sau un carton despre tine. Ca acel carton, numit si carte de vizita, sa capete putere este important sa creezi deja o prima impresie puternica.

De aceea este extrem de important cum si ce spui despre tine.

Ce spui despre tine

„Buna ziua. Numele meu este Paul Ardeleanu si reprezint compania „Oricum nu-ti pasa” SRL. Noi suntem o firma care distribuim produse de uz caznic pentru bucatarie si pentru baie. Daca doriti sa apelati la noi aveti numarul meu telefon si puteti sa ma sunati oricand.”

Aceasta este un exemplu de prezentare personala pe care o vei auzi cel mai des la evenimentele de networking. Totodata, este si prezentarea cel mai putin eficienta. O prezentare personala este mult mai mult decat a-ti spune numele si firma.

Sunt mii de firme care distribuie produse de uz caznic. De ce esti tu persoana de la care sa cumpar?

Ceea ce este nevoie sa intelegi despre modul in care te prezinti este ca oamenii te cumpara pe tine si mai apoi cumpara produsele tale.

Un om mai intai te cumpara pe tine si apoi produsele si serviciile pe care le oferi. De aceea scopul prezentarii personale este de a crea conexiunea cu persoana din fata ta si de a-ti creste credibilitatea in ochii sai.

A te prezenta poate fi dificil pentru ca ceea ce spui depinde in intregime de context. Este important sa te prezinti in mod diferit, in functie de contextul pe care il ai (a sustine un discurs, un eveniment de networking, la o petrecere).

Prezentare personala pentru contexte non-formale

Urmatoarele exemple se folosesc mai mult in contextele non-formale: o petrecere, in parc, …

Salutare + Nume:

  • „Salut. Numele meu este Paul.”
  • „Salut. Ce mai faci? Eu sunt Paul.”
  • „Numele meu este Paul. Care este al tau?”

Salutare + Nume + Fapt personal:

  • „Salut. Numele meu este Paul si sunt din Tandarei, Ialomita.”
  • „Salut. Eu sunt Paul si imi place sa inot.”
  • „Buna dimineata. Pe mine ma cheama Paul si eu va voi servi astazi.”

Mai multe propozitii:

  • „Buna! Ai fost vreodata in Cluj? Eu am fost acolo. Nu stiu de ce am impresia ca esti din Cluj. Numele meu este Paul.”
  • „Îmi place cartea asta, este preferata mea. Iti recomand sa o citesti. Numele meu este Paul.”

Prezentare personala pentru evenimente formale

Urmatoarele exemple se folosesc mai mult in contextele formale: conferinta, gala festiva, reuniune, targuri de cariera, interviu pentru job…

Se numeste, uneori, si elevator pitch. Totusi scopul principal nu este de a vinde ci mai degraba de a crea o relatie cu persoana sau persoanele din fata ta.

Cum poti sa te prezinti intr-un mod clar, concis si convingator?

Da-mi voi sa iti ofer cateva metode:

  1. Nume si companie: In primul rand oamenii vor sa stie cum te cheama, care este compania la care lucrezi si care este pozitia pe care o ocupi in cadrul companiei.
    Ex: Numele meu este Paul Ardeleanu, co-fondator Speakers Club.
  2. Valoarea pe care o oferi: Dupa aceea, majoritatea oamenilor vor sa stie ce faci mai concret.
    Ex: Noi (sau Eu) ii sprijinim pe cei care au emotii incontrolabile in momentul in care vorbesc in public sa capete incredere in ei insisi pentru a putea prezenta intr-un mod convingator…
  3. Pe cine ajuti (chiar daca): Nu in ultimul rand, este important sa spui pe cine ajuti, iar acest lucru il poti realiza cu formula „chiar daca”.
    Ex: …, chiar daca le este complet teama sa vorbeasca in fata unor oameni.

Exemplu complet: Numele meu este Paul Ardeleanu, co-fondator Speakers Club. Eu ii sprijin pe cei care au emotii incontrolabile in momentul in care vorbesc in public sa capete incredere in ei insisi pentru a putea prezenta intr-un mod convingator, chiar daca le este complet teama sa vorbeasca in fata unor oameni.

O alta formula este urmatoarea:

  1. Cine sunt? Cum ai vrea sa te descrii catre o persoana noua. Aici poti sa spui despre profesia ta, rolul pe care il ocupi sau o abilitate cheie.
    Ex: Eu sunt trainer.
  2. Cu cine lucrez sau vreau sa lucrez? Care sunt acele persoane sau organizatii cu care colaborez.
    Ex: Antreprenori, Manageri, Liber profesionisti
  3. Care este problema pe care o rezolv? O intrebare asemanatoare este si „Care este solutia pe care o ofer?”.
    Ex: Eu ii ajut pe oameni sa treaca peste teama de a vorbi in public si sa poata sustine prezentari memorabile si de impact.

Exemplu complet: Numele meu este Paul Ardeleanu si sunt trainer. Eu ii ajut pe manageri, antreprenori si liber profesionisti sa treaca peste teama de a vorbi in public pentru a sustine prezentari memorabile si de impact.

Un alt exemplu relevant este: Sunt un manager de proiect, care ajuta echipe de proiect cross-culturale sa realizeze proiectele la timp si in buget.

Formula mea favorita si pe care o predau de cele mai multe ori la cursurile mele este urmatoarea:

  1. Carlig: Este modul in care captezi atentia.
    Ex: Buna ziua. Numele meu este Bogdan N. si profesia mea este de erou. Nu sunt doctor. Nu sunt pompier. Sunt inspector de protectia muncii.
  2. Fraza de prezentare: Ca sa nu cazi in capcana comuna in care povestesti intr-un mod banal despre ceea ce faci, folosesti o fraza de prezentare. Poti structura fraza de prezentare sub forma Problema-Solutie
    Ex: Salvez vieti folosindu-ma de educatie si instrumente de preventie pentru ca angajatii sa ajunga acasa dupa o zi de munca la cei dragi, la fel de sanatosi cum au plecat, iar managerii sa nu aiba pierderi de profit si sa nu ajunga la inchisoare.
  3. Diferentiere: Multi oameni vor sa stie cu ce anume, tu si firma ta, sunteti diferiti de alte persoane.
    Ex: Suntem singura firma de protectia muncii ce are ca si clienti jumatate din magazinele pe care le vedeti in mall-uri.
  4. Cum poti sa ajuti: Este raspunsul la intrebarea, ce poti sa faci pentru aceasta persoana?
    Ex: Iti pot oferi o diagnoza gratuita pentru sediul tau astfel incat, daca ai o inspectie de protectia muncii sa nu primesti vreo amenda.
  5. Urmatorul pas: Este raspunsul la intrebarea „Ce vom face in continuare?”.
    Ex: Ai aici cartea mea de vizita. Daca doresti, da-mi si tu cartea ta de vizita si iti voi trimite un mail ca sa vedem cand putem stabili aceasta diagnoza.

Exemplu complet: Buna ziua. Numele meu este Bogdan N. si profesia mea este de erou. Nu sunt doctor. Nu sunt pompier. Sunt inspector de protectia muncii. Salvez vieti folosindu-ma de educatie si instrumente de preventie pentru ca angajatii sa ajunga acasa dupa o zi de munca la cei dragi, la fel de sanatosi cum au plecat, iar managerii sa nu aiba pierderi de profit si sa nu ajunga la inchisoare. Cu ce suntem diferiti? Suntem singura firma de protectia muncii ce are ca si clienti jumatate din magazinele pe care le vedeti in mall-uri. Iti pot oferi o diagnoza gratuita pentru sediul tau astfel incat, daca ai o inspectie de protectia muncii sa nu primesti vreo amenda. Ai aici cartea mea de vizita. Daca doresti, da-mi si tu cartea ta de vizita si iti voi trimite un mail ca sa vedem cand putem stabili aceasta diagnoza.

Desi este o prezentare personala mai lunga este probabil cea mai completa.

Cel mai probabil nu o vei folosi pe toata asa cum este scrisa mai sus. Vei avea parte de intrebari, vei pune si tu intrebari si discutia poate sa mearga in tot felul de directii.

De cele mai multe ori o prezentare personala este precum rezolvarea unui puzzle. Ai nevoie de piesele de puzzle si apoi sa ai nevoie stii care este imaginea la care vrei sa ajungi. In final, doar asamblezi piesele.

Cum vorbesti

Cu siguranta este important ceea ce spui insa si mai important este modul in care spui. Oamenii nu vor retine atat de mult cuvintele.

Probabil vor uita numele tau.

Probabil vor uita numele firmei.

Probabil vor uita cu ce te ocupi.

Probabil vor uita totul despre tine. Da… stiu, este trist. Dar asa este 🙂

Insa stii ce nu vor uita despre tine?

Entuziasmul tau si cum i-ai facut sa se simta.

Daca vad la tine o persoana entuziasta, placuta, vesela, optimista, energica isi vor aminti de tine. Nu isi vor aminti numele dar vor retine chipul si persoana.

De aceea, in continuare vreau sa lucram asupra modului in care spui ceea ce spui:

  1. Zambetul: Este o vorba „Cum ti-e fata, asa ti-e viata”. Daca o persoana, prima oara cand te cunoaste, te vede zambind radiant si des va generaliza acest aspect si iti va pune eticheta de persoana vesela si optimista. Poate ca tu nu esti asa in mod general, dar pentru ca el sau ea asa te-a cunoscut, aceasta va fi eticheta pe care ti-o ofera.
  2. Strangerea de mana: Pentru a putea transmite incredere si putere ai nevoie sa ai o strangere de mana ferma. Asta nu inseamna ca este nevoie sa ii rupi mana celeilalte persoane ci sa-i transmiti ca esti o persoana de incredere, nu o persoana slaba.
  3. Contactul vizual: a stabili contact vizual arata ca esti implicat in discutie. Se spune ca „ochii sunt fereastra catre suflet”. Daca vrei sa creezi o conexiune puternica lasa-i pe oameni sa priveasca sufletul tau si asta o faci in momentul in care pastrezi contactul vizual.
  4. Postura: Postura corpului transmite daca esti increzator sau nu, daca esti intr-o stare excelenta sau intr-o stare mai putin placuta si daca esti entuziast sau cu moralul la pamant. Persoanele care au o stare placuta de cele mai multe ori vor avea o postura a corpului dreapta.

Concluzii

Iti reamintesc ca scopul principal nu este de a vinde ci mai degraba de a crea o relatie cu persoana sau persoanele din fata ta.

Te invit sa imi oferi un comentariu la acest articol cu o prezentare personala pe care tu o folosesti astfel incat si alte persoane sa fie inspirate de exemplul tau.

Pe curand,
Paul