Sondaj despre Social Media în România – 2022

În luna Septembrie 2022 am pornit un Sondaj cu subiect-ul: Social Media în România.

Acest Sondaj a avut mai multe scopuri:

  1. Să îmi dau seama care sunt provocările oamenilor când vine vorba despre crearea conținutului pe Social Media
  2. Să înțeleg cât de important este acest canal de comunicare pentru antreprenori și marketeri
  3. Să mă ajute să construiesc materiale și cursuri care să adreseze fix cele mai mari provocări pe care antreprenorii și marketerii le au

Inițial am vrut să strâng 100 de răspunsuri și am realizat acest lucru în câteva zile de la lansare. Ulterior când am analizat răspunsurile și mi-am dat seama cât de valoroase sunt, am stabilit un nou obiectiv, respectiv 1.000 de răspunsuri. Acest obiectiv mult mai îndrăzneț am reușit să-l realizăm după 2 luni.

La scurt timp după ce am anunțat atingerea țintei, un bun prieten m-a sunat să îmi transmită că ar fi bine să am cel puțin 1100 de răspunsuri că să fie mai credibil studiul. Am luat în serios acest sfat și am ajuns la 1204 răspunsuri.

Aici ne-am oprit și am început să analizăm toate răspunsurile într-un mod cât mai meticulos.

Astăzi anunțăm pentru prima dată rezultatele finale ale acestui studiu.

Mai jos găsești o mare parte dintre întrebări și concluzia pentru fiecare dintre ele.

Statut Profesional

Cine sunt cei care au răspuns la sondaj? Ei sunt:

  • 46% Antreprenori
  • 21% Freelanceri
  • 33% fie Angajați, fie Studenți, fie fără ocupație.

Mare parte dintre cei care au răspuns (respectiv 36%) fie lucrează în acest moment în Marketing, fie plănuiesc să lucreze în viitor în acest domeniu.

Varstă

79,4% dintre respondenți au vârsta cuprinsă între 25 – 54 de ani.

Împărțirea pe vârste arată în felul următor:

  • 18-24 ani – 15,0%
  • 25-34 ani – 30,5%
  • 35-44 ani – 31,7%
  • 45-54 ani – 17,2%
  • 55-64 ani – 4,8%
  • 65+ ani – 0,8%

Cât de important este pentru afacerea ta, sau firma unde lucrezi, să faci conținut constant pe social media?

77% dintre persoane consideră foarte important (nota 10 sau 9) să creeze conținut constant pe Social Media iar 17,7% consideră această activitate ca fiind importantă (nota 8 sau 7).

Doar 5,4% nu consideră crearea de conținut pe social media o prioritate (nota 6 sau mai puțin).

Faci content în acest moment?

Doar 30,4% dintre persoane au răspuns: Da, constant.

Cei mai mulți (respectiv 69,6 %) au răspuns:

  • Da, dar inconstant ( 36,5% )
  • Rareori ( 19,9% )
  • Nu fac deloc ( 13.2% )

Acest lucru arată clar o problemă de consecvență a celor care construiesc conținut pe Social Media, mai ales având în vedere că cei mai mulți dintre ei au spus că este o prioritate să creeze conținut constant pe rețelele sociale.

Acest contrast între: “Da, este important pentru mine” și “Nu, nu fac asta în acest moment” îl vom regăsi pe tot parcursul studiului.

Ai competitori care fac mai mulți bani decât tine deoarece folosesc Social Media mai bine decât tine?

Cele mai multe persoane au răspuns DA ( 57,6% ). Cei mai mulți chiar urmăresc pagina acelui competitor în mod activ.

29,1 % dintre persoane au răspuns: “Probabil” iar 13,3% au răspuns: “Nu știu”

Dacă ai avea informațiile necesare să faci conținut în mod constant și ai ști că îți vei dubla vânzările, ai fi dispus să acționezi ACUM?

Cei mai mulți au răspuns Da (72,8%).

Această întrebare, deși este foarte simplă în aparență, ne indică 2 convingeri mai profunde, mai ales atunci când o corelăm cu răspunsul anterior în care doar 30% dintre persoane fac conținut constant.

Aceste 2 convingeri sunt:

  • Mulți nu cred că este posibil să-ți dublezi vânzările afacerii prin intermediul Social Media Organic și din acest motiv nu alocă timpul necesar pentru această activitate.
  • Cei mai mulți chiar dacă au văzut că este posibil la un competitor, nu știu cum să o facă și ei. Nu au know how-ul sau resursele necesare… sau cel puțin cred acest lucru.

Acestea sunt 2 blocaje de tip: “Nu cred că pot” și “Nu știu cum” sunt des întâlnite când vine vorba despre crearea de conținut organic.

Care este cel mai mare obstacol care te împiedică să faci conținut mai bun, mai des sau care să-ți aducă rezultate mai bune?

Aceasta este cu siguranță una dintre cele mai importante întrebări din acest Sondaj deoarece arată clar blocajele oamenilor când vine vorba de crearea de conținut pe Social Media.

  1. Lipsa de Timp (380 pers.) – vorba “nu am timp” întodeauna se referă la o ierarhie a priorităților. Mereu vom oferi timp celor mai importante aspecte din viața noastră. Deși declarativ multe persoane au spus că este o activitate extrem de importantă, în mod real, nu este în topul priorităților.
  2. Lipsa informațiilor (227 pers.) – mulți oameni nu știu cum sa creeze în mod eficient conținut pe social media. Avem impresia ca dacă suntem consumator, este normal să știm cum să fim și creator… dar este foarte falsă această presupunere. Dacă corelăm acest blocaj cu faptul că doar 1 din 4 persoane a făcut un curs de social media, lucrurile devin și mai clare.
  3. Lipsa de idei / inspirație (194 pers.) – “Am rămas fără idei” este una dintre frazele des întâlnite ale creatorilor de conținut. Totuși, o abordare sistematică a creării de content poate rezolva foarte ușor această provocare.
  4. Lipsa de rezultate / interacțiuni (86 pers.) – “Nimeni nu vede sau interacționează cu postările mele”. De multe ori, dacă nu apar rezultatele suficient de rapid, motivația se pierde. Totuși de multe ori tratăm crearea de content ca un eveniment, mai degrabă decât un obicei.
  5. Lipsa de planificare (55 pers.) – lipsa unui plan editorial sub forma de calendar de multe ori ne face să ne pierdem prin valul de idei, task-uri și să uităm de partea de creeare de conținut. Acesta durează doar 15 minute să fie create iar în cadrul Cursului de Social Media – Algoritm predau fix metoda prin care acest lucru este posibil.
  6. Lipsa motivației (49 pers.) – Pentru ca de multe ori nu ne dăm seama unde ne poate purta partea de creare de conținut, nu avem acea forță motivațională ca să începem.
  7. Lipsa experienței (47 pers.) – Doar pentru că multe persoane nu au mai creat content organic până acum nu înseamnă că nu o pot face.
  8. Teama de ridicol (38 pers.) – Teama de ridicol și teama de eșec sunt 2 temeri învățate de fiecare dintre noi pe parcursul vieții. Ele au un fundament însă trebuie păstrate în mod moderat altfel ne împiedică să acționăm. Dacă luăm teama de ridicol cu moderație, ea ne va împinge către un pas înainte, să investim timp și energie în crearea de content și să o facem la cel mai bun nivel cu putință.
  9. Resurse financiare (21 pers.) – Crearea de content organic pe Social Media este gratis. Implică timp și efort dar o poți face cu resurse financiare 0. Ulterior poți să delegi către o persoană sau o firmă și amplifici content-ul pe care îl creezi prin publicitate.
  10. Nu am o afacere (20 pers.) – Poți începe prin a-ți construi un brand personal iar oportunitățile vor începe să vină către tine
  11. Alte motive (87 pers.)

Chiar daca este vorba de un studiu, nu m-am putut abține să nu răspund fiecăruia dintre aceste blocaje.

Câți bani consideri că pierzi lunar deoarece nu faci content în mod constant sau suficient de bine?

Dupa ce am eliminat toate răspunsurile cu: “Nu știu” care nu ajută pentru a trage o concluzie, am rămas cu graficul de mai sus care personal m-a șocat. Răspunsurile cu “Nu știu” reprezenta o treime din totalul răspunsurilor.

60% dintre oameni consideră că pierd între 1.000 – 10.000 euro pe lună prin simplul fapt că nu creează content organic pe canalele de Social Media.

Wow… nu este o sumă deloc mică. Având în vedere că de cele mai multe ori o Agenție Social Media are un fee între 500 – 1.000 euro / lună pentru această activitate, ar însemna un ROI între 2x și 10x.

Puține activități din zona de Digital Marketing au un ROI (return on investment) atât de bun.

Ai făcut vreodată un curs plătit de social media?

Doar 1 din 4 persoane care a răspuns la sondaj, a făcut un curs de social media.

Datorită faptului că aproape toți suntem Consumatori de Social Media zilnic, avem impresia că este ușor să fii Creator pe Social Media. Nimic mai departe de adevăr.

Este ca și cum am spune că dacă știi să citești, știi să și scrii o carte.
Dacă știi să te uiți la un film, poți crea un scenariu de film.
Dacă știi să conduci o mașină, știi să o și repari.

Dacă ești în acest moment consumator, nu înseamnă că știi deja să fii și creator. Cu siguranță îți va fi mai ușor pentru că ai văzut și cealaltă perspectivă, însă tot există o curbă de învățare.

Cât de mult ai fi dispus să plătești pentru a te asigura că ai un plan de acțiune pentru a-ți crește afacerea folosind rețelele sociale?

24,6% – Oricât este nevoie, atât timp cât mi se garantează că voi câștiga mai mult decât plătesc

3,5% – Cel mult 1000 de euro

38,5% – Cel mult 500 de euro

30,3% – Vreau să-mi cresc brandul și afacerea (sau cele pentru care lucrez), dar nu vreau să investesc nimic în asta

3,1% – Nu vreau să-mi cresc brandul și afacerea (sau cele pentru care lucrez)

66,6% (2 din 3 persoane) ar plăti 500 euro sau mai mult pentru a-și crea un plan clar pentru a crește afacerea folosind Social Media

Concluzie

Social Media joacă un rol din ce în ce mai important în viața fiecărei persoane și a fiecărui business.

Prezența pe Social Media în anul 2022 nu mai este un “nice to have”. Este un “must have” pentru orice afacere.

De aceea este important ca fiecare antreprenor să investească fie:

  1. Timpul și efortul necesar pentru a învăța cum să gestioneze eficient canalele sociale (Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube, Tik Tok, Google My Business)

    SAU
  2. Banii pentru a delega către un profesionist (agenție, freelancer, angajat) care să facă acest lucru pentru afacerea sa.

Acum, alegerea este la fiecare însă cea mai proastă alegere este să nu faci nimic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Descarcă Gratuit Ebook-ul ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2023 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial reach-ul și vânzările!