Probabil cel mai așteptat raport mondial despre lumea online-ului a fost publicat acum câteva zile (pe 5 februarie 2025) și are 640 de pagini cu statistici.
Este un DEX al lumii digitale în acest moment.
Eu am extras din acest raport 20 de idei și concluzii personale, în urma studierii celor 640 de pagini (chiar le-am citit pe toate).
Unele dintre aceste concluzii sunt chiar neintuitive… mai ales ultimele.
Tocmai din acest motiv merită să le citești pe toate.
Acest blog nu este scurt, dar este super util.
Mie mi-a luat 6 ore să îl scriu, așa că sigur va merita 10 minute din timpul tău ca să îl citești.
Iată cele 20 de idei și concluzii:
1. Top motive care îi fac pe oameni să abandoneze coșul de cumpărături de pe un magazin online
În raport, acești factori sunt prezentați ca elemente care îi încurajează pe oameni să finalizeze comanda, însă priviți invers, ei arată motivele de abandon a coșului.
Iată topul:
- Livrare gratuită – 52,6%
- Cupoane și reduceri – 40,2% (prețul tăiat… funcționează)
- Recenzii ale clienților – 33,2%
- Politică simplă de retur – 31,9%
- Checkout simplu – 28,7%
- Livrare a doua zi – 28,3%
- Puncte de loialitate – 25,1%
- Aprecieri și comentarii în social media – 22,8% (dacă ai multe aprecieri și comentarii la postări oamenii sunt mai predispuși să cumpere de la tine)
- Argumente ecologice (eco-friendly) – 18,4%
- Plată în rate fără dobândă – 17,4%
- Plată ramburs – 16,9%
- „Click and collect” (comandă online și ridicare din magazin) – 13,7%
- Servicii exclusive – 13,6%
- Finalizare comandă fără cont (guest checkout) – 13,4%
- Butoane de cumpărare pe rețele sociale – 11,7%
Ți-au scăzut vânzările magazinului online? Ia această listă și verifică în ce măsură bifezi aceste criterii.
2. Pentru prima oară, avem mai multe achiziții de pe telefonul mobil decât de pe laptop
51,4% din totalul achizițiilor din 2024 au fost realizate de pe mobil, iar 48,7% de pe desktop.
Este pentru prima dată în istorie când mobilul depășește, la nivel de achiziții, desktopul.
Totuși, în România, 43,6% dintre achiziții sunt de pe mobil și 56,4% de pe desktop.
3. Oamenii cumpără din ce în ce mai multă educație online
Cursurile online intră în categoria numită Digital Content.
Iată topul în această categorie:
- Streaming video (Netflix & altele) – 31,5%
- Streaming audio (Spotify & altele) – 22,5%
- Aplicații mobile – 17,1%
- Jocuri pe mobil – 15,5%
- Programe de studiu sau materiale de învățare – 11,4%
- Ebook – 9,9%
- Achiziție în aplicație (in-app purchase) – 9,0%
- Serviciu de știri – 9,0%
- Serviciu web premium – 7,9%
- Pachet software – 7,7%
- Abonament la revistă online – 6,1%
- Serviciu de dating – 4,4%
Pentru mine, faptul că peste 11% dintre utilizatorii de internet investesc în educație este extrem de încurajator (și nu doar pentru că eu vând astfel de servicii).
4. Mai mulți români joacă la păcănele decât să dețină criptomonede
Sunt deținător de criptomonede de aproximativ 7 ani, cu investiții deloc neglijabile.
Personal, cred în această formă de investiție a banilor… însă nu cred deloc în cazinouri sau pariuri.
Totuși, majoritatea românilor nu sunt de acord cu mine.
Doar 8,3% dintre români sunt proprietari de criptomonede și 14,2% dintre români au jucat la cazinou sau pariuri în ultima lună.
Aici ne referim doar la jocurile de noroc online, nu și la cele offline.
Dacă le-am include și pe cele offline, probabil că procentul ar fi cel puțin dublu.
Trist…
5. Peste 40% dintre oameni folosesc video online ca formă de educație
Una rece, una caldă…
Peste 40% dintre oameni folosesc video online (YouTube, în principal) ca o formă de educație.
Marea binecuvântare a internetului este că poți să înveți orice, oricând, de oriunde.
În România, acest procent este foarte apropiat de media mondială, respectiv 39,7%.
6. 1 din 3 români ascultă podcasturi
… mult peste media mondială.
La nivel mondial, doar 22,1% dintre utilizatorii de internet ascultă podcasturi în fiecare săptămână.
În România, procentul este de 29,4%… aproape 1 din 3 români.
Mai mult decât atât, un român care ascultă podcasturi o face, în medie, 58 de minute pe zi, din nou peste media mondială, care este de 52 de minute pe zi.
Probabil acest lucru se datorează faptului că avem câteva podcasturi foarte bune, produse în România.
7. Motivele pentru care oamenii intră pe Social Media au rămas neschimbate
- Să mențină legătura cu prietenii și familia – 50,8%
- Să își umple timpul liber – 39,0%
- Să citească știrile – 34,5%
- Să găsească conținut (de ex. articole, videoclipuri) – 30,5%
- Să vadă despre ce se vorbește – 29,2%
- Să găsească produse de cumpărat – 27,3%
- Să găsească inspirație pentru lucruri de făcut – 27,2%
- Să urmărească sau să vizioneze sporturi – 23,6%
- Să vadă transmisiuni live – 23,4%
- Să vadă conținut de la brandurile preferate – 22,5%
- Să își facă noi contacte – 22,1%
- Să distribuie și să discute opinii cu alții – 21,9%
- Să urmărească celebrități sau influenceri – 19,7%
- Să nu piardă ceva (FOMO) – 19,5%
8. Timpul petrecut pe Social Media a scăzut puțin
Personal, consider că asta e o veste bună, chiar dacă poate înseamnă că utilizatorii au mai puțin timp să vadă postările mele sau ale tale.
În acest moment, media mondială este de 2h și 21 de minute pe zi, iar în România de 2h și 6 minute.
9. Ce contează mai mult: numărul de utilizatori sau timpul petrecut pe platformă?
Platformele sunt acum într-o bătălie crâncenă pentru supremație.
Se luptă atât pentru a fi alese de utilizatori (să alegi platforma lor, nu alta), cât și pentru a-i face să petreacă acolo cât mai mult timp.
Numărul de utilizatori la nivel mondial pe platforme:
- Facebook – 2,28 miliarde
- YouTube – 2,26 miliarde
- Instagram – 1,67 miliarde
- TikTok – 1,59 miliarde
- LinkedIn – 1,20 miliarde
- Messenger – 947 milioane
- Snapchat – 578 milioane
- X – 574 milioane
- Pinterest – 299 milioane
Timpul petrecut lunar de un utilizator pe aceste platforme:
- TikTok – 34h 56m
- YouTube – 27h 10m
- Facebook – 17h 17m
- Instagram – 16h 13m
- WhatsApp – 16h 13m
- LINE – 6h 57m
- X – 4h 57m
- Telegram – 4h 12m
- Messenger – 3h 33m
- Snapchat – 3h 20m
- Discord – 3h 06m
- Reddit – 2h 59m
- Pinterest – 1h 31m
- LinkedIn – 0h 48m
- Threads – 0h 39m
Din păcate, știm deja că TikTok este cea mai „addictive” platformă… și acest lucru crește de la an la an.
Întrebarea este: până unde?
10. Un utilizator de WhatsApp intră în aplicație de aproximativ 900 de ori în fiecare lună
În alte cuvinte, intră de 30 de ori pe zi pe WhatsApp. Nu știu cum e la tine, dar pot să-ți spun sigur că, în cazul meu, această statistică se confirmă.
Folosesc WhatsApp pentru a comunica cu familia, prietenii, colegii și clienții. Ca să nu mai vorbesc de numărul (aproape) infinit de grupuri de WhatsApp… iar eu chiar am refuzat să fac parte din grupurile de părinți.
Știi cum spune melodia: Mama 1, Mama 2, Mama 3, Mama 4…
11. Intrăm pe diferite platforme pentru motive diferite
- 79,6% dintre utilizatorii TikTok folosesc platforma pentru content amuzant sau de relaxare.
- 72,1% dintre utilizatorii Facebook folosesc platforma pentru a comunica cu prietenii și familia.
- 70,2% dintre utilizatorii Instagram folosesc platforma pentru a distribui poze și video.
Când vine vorba de a urmări branduri sau produse, ordinea preferințelor este:
- Instagram – 62,3%
- Facebook – 52,5%
- TikTok – 51,1%
În plus, 72,9% dintre oameni folosesc cel puțin o platformă pentru a se informa despre un brand înainte de a cumpăra.
12. Facebook a rămas platforma dominantă în termeni de trafic către website
Facebook domină cu 63,9% din traficul care pleacă din platformă spre diverse website-uri.
Pe locul 2 se află Instagram, cu 13%, iar pe 3 este Pinterest, cu 9,4%.
Faptul că Pinterest este pe locul 3, deși se discută atât de puțin despre această platformă, îmi dă de gândit.
Ce este însă șocant, din perspectiva mea, este că în România 91,4% din total trafic ce vine din Social Media către website-uri, vine din Facebook.
Practic, Facebook are 91,4% cotă de piață în ceea ce privește generarea de trafic către site-uri, depășind toate celelalte platforme la un loc pe departe.
Asta spune multe despre eficiența acestei rețele în generarea de lead-uri sau vânzări.
13. YouTube – una dintre cele mai stabile și mature platforme de social media
3 din 4 români folosesc YouTube în mod constant (75,5%), iar tu poți ajunge la ei prin conținut sau reclame.
Mai mult, un utilizator de YouTube petrece în medie 29 de ore și 15 minute pe lună pe platformă.
14. Facebook – a murit?
Nu, însă cu siguranță și-a pierdut din popularitate. Pe scurt, nu mai este „cool”.
Chiar și așa, 2 din 3 români (64,5%) folosesc în continuare Facebook în mod constant.
Totuși, timpul de utilizare a scăzut dramatic la 8 ore și 12 minute pe lună, mult sub media mondială de 17 ore și 17 minute.
Tipul de conținut care aduce cel mai bun engagement pe Facebook este așa-numitul album(adică 2, 3, 5 sau mai multe poze într-o singură postare).
15. Instagram – doar atât?
1 din 3 români (35,5%) folosește Instagram.
Sincer, mă așteptam să fie mai mult.
În România, un utilizator de Instagram petrece în medie 11 ore și 36 de minute pe platformă în fiecare lună. Not good, not bad.
Se pare că, în ultima perioadă, tipul de conținut care aduce cel mai bun engagement pe Instagram este caruselul (0,5% engagement raportat la totalul urmăritorilor), apoi reel-ul (0,45%) și, în final, poza (0,35%).
16. TikTok – cea mai „addictive” platformă
Am ajuns la platforma pe care foarte mulți români spun că o „urăsc” sau, cel puțin, o privesc cu scepticism.
Strict faptic, 1 din 2 români (55,4%) folosesc această platformă, ceea ce înseamnă că TikTok depășește cu mult Instagramul.
Problema intervine când ne uităm la timpul petrecut în aplicație: un utilizator român de TikTok stă, în medie, 42 de ore și 19 minute pe lună, mult peste media mondială de 34 de ore și 56 de minute.
Din păcate, la ultimele alegeri prezidențiale, am simțit din plin efectul acestor cifre.
17. LinkedIn – o platformă în ascensiune
1 din 3 români folosește LinkedIn (31,9%). Practic, avem aproape la fel de mulți utilizatori de LinkedIn precum avem utilizatori de Instagram.
Cu toate acestea, se discută muuuuuuult mai puțin despre LinkedIn decât despre Instagram.
Motivul este simplu: timpul petrecut pe platformă.
Pe LinkedIn, un român stă în medie doar 33 de minute pe lună.
Da, avem mulți utilizatori, dar intră „din an în Paște”.
18. Reclamele online reprezintă 72,7% din totalul bugetului de reclamă
La nivel mondial, se alocă anual 1,09 trilioane de $ în advertising.
Din această sumă, 72,7% merge în online.
În România, procentul este semnificativ mai mic, de 52,8%.
Se pare că activez în industria potrivită, deoarece acest procent crește de la an la an.
Totuși, suntem nr. 1 din punctul de vedere al Social Media Advertising
La nivel mondial, din totalul bugetului alocat pentru publicitatea digitală, 30,8% se duce în social media.
În România, procentul ajunge la 45,9% din bugetul de publicitate online, ceea ce ne plasează pe primul loc la acest capitol.
Se pare că antreprenorii români au mare încredere în rețelele sociale pentru generarea de vânzări.
19. În România se cheltuie prea puțin pentru reclamă
Dacă în țări precum SUA se cheltuie 1,46% din PIB pentru advertising (și au un PIB incomparabil mai mare), în România se alocă doar 0,30% din PIB.
Media globală este de 0,99% din PIB.
Pe scurt, dacă un client al agenției mele alocă acum 2.000 de euro/lună pentru reclame pe Meta, mă aștept ca în 5-10 ani să ajungă să aloce între 6.000 și 10.000 de euro/lună.
Știu că poate părea șocant să citești acest lucru, dar spre acea lume ne îndreptăm.
Dacă nu vrei să lași pe altcineva să îți gestioneze un buget atât de mare, ar fi bine să te apuci de învățat încă de pe acum.
20. Top modalități prin care oamenii descoperă un brand
- Motoare de căutare – 51,0% (este canalul nr. 2 la mine în agenție ca sursă de generare lead-uri… nr. 1 fiind recomandările de la clienții existenți)
- Rețele sociale – 46,1% (este canalul nr. 3 pentru agenție și nr. 1 pentru cursuri)
- Recenzii de la consumatori (consumer reviews) – 37,7%
- Site-uri de produse și mărci – 33,6%
- Aplicații mobile – 29,2%
- Site-uri de comparație a prețurilor – 25,7%
- Site-uri video – 22,1%
- Site-uri cu vouchere de reducere – 18,2%
- Site-uri de tip Q&A (întrebări și răspunsuri) – 17,7%
- Bloguri despre mărci și produse – 17,2%
- Site-uri specializate de recenzii – 16,3%
- Servicii de mesagerie – 13,5%
- Forumuri & panouri de discuții – 12,6%
- Vloguri – 12,1%
- Microbloguri – 11,9%
Concluzie și întrebare pentru tine
Uh… am ajuns la final.
Sper că ți-a plăcut „romanul” meu de azi.
Mi-a luat 6 ore pentru a pune acest blog cap la cap.
Te rog să-mi spui : Care dintre cele 20 de idei ți se pare cea mai utilă dintre toate?
Mi-ar fi de mare ajutor să știu acest lucru.