Observ o foarte mare greșeală în rândul antreprenorilor care își promovează afacerea prin postări pe social media.
Și anume, că încă tratează Facebook și restul rețelelor sociale ca acum 8 ani.
Nu înțeleg, la ce te referi?
Dă-mi voie să-ți explic…
Până la sfârșitul anului 2014, promovarea organică era destul de simplă.
Tot ce trebuia să faci era să postezi poze cu produsul tău și să spui:
„Dragi fani, ăsta-i produsul, veniți să-l cumpărați”.
Mă rog, trebuia să ai un mesaj mai convingător de atât…
Dar ideea e că algoritmul Facebook ar fi arătat o astfel de postare la o mulțime de oameni.
Până în ianuarie 2015, când totul s-a schimbat.
Zuckerberg și echipa Facebook, în urma unor sondaje la care au participat peste 500.000 de persoane, au constatat că utilizatorii ar vrea să vadă mai multe postări de la prieteni și familie.
Postări amuzante, educative și inspiraționale.
S-au săturat de postările afacerilor în care își promovează produsele sau serviciile.
Așa că algoritmul a început să le pedepsească.
Pur și simplu, dacă acum faci o postare în care spui „Acesta este produsul meu. Cumpără-l!”, algoritmul Facebook nu o va afișa către prea multe persoane, deoarece va fi etichetată drept anunț promoțional.
Ok, și ce e de făcut mai departe?
În teorie, soluția e destul de simplă:
Trebuie să renunți la mentalitatea de om de vânzări și să te transformi în creator de conținut.
Ai nevoie să schimbi modul în care tratezi social media și să începi să creezi conținut valoros, inspirațional, educativ sau amuzant pentru audiența ta.
Iar plasarea de produse să fie subtilă în postările tale.
Cred că ai auzit ideea asta:
Oamenii iubesc să cumpere, dar nu le place deloc să li se vândă.
Exact asta este nevoie să faci.
Să-i faci pe oameni să cumpere fără să le vinzi.
Teoria e simplă, dar practica…
Într-adevăr, de la teorie și până la rezultate concrete poate fi cale lungă.
Hai să vedem cum poți să faci asta în practică.
Îți voi arăta o formulă pentru Ecommerce cât și o formulă pentru Servicii.
Să zicem că vinzi pantofi pentru femei (magazin online).
Iată formula pe care eu aș aplica-o pentru rezultate pe SM:
- Research național: Caută 5 companii din România care au succes pe canalul unde vrei să crești (să zicem că ai ales Tik Tok). Alege și companii mici cât și lideri de piață. Eu le-am găsit pe următoarele:
- @musette.official
- @sofiastore
- @giannishoesro
- @pantoficristianoo
- @sayyes.shoes
- Research internațional: puține lucruri sunt noi sub soare… așa că inspiră-te și de la companii mari din străinătate. Eu le-am găsit pe următoarele:
- @sneakherscanada
- @jrd__studios
- @sherlinanym
- @shoubqqf9tw
- Script: Creează script-uri de video-uri pe baza cazurilor de succes pe care le-ai văzut la alte firme. Mergi pe o cale bătătorită de către alte persoane și caută să-ți pui și propria personalitate
- Producție: Setează o zi pentru filmare și fă-le pe toate. Îți va fi mai ușor așa.
- Editare: Editează în calupuri de 3-4 video-uri ca să vezi ce funcționează cel mai bine.
- Distribuție: Postează video-urile pe toate cele 4 canale de video vertical (Tik Tok, Instagram Reels, Facebook Reels, Youtube Shorts). Alternativ poți să pui video-urile și Instagram Stories (Stories mai nou se consumă mai mult decât feed în Instagram… asta o spune Adam Mosseri, head of Instagram)
Wow… Paul, îmi dai o formulă și pe zona de Servicii?
Sigur. De abia ne-am încălzit.
În primul rând poți să aplici formula pe care ți-am oferit-o mai sus. Funcționează universal.
Totuși ca să facem lucrurile și mai interesante o să vin și cu ceva specific.
- Probleme: Începe prin a lista lista 15 probleme comune pe care potențialii tăi clienti le au. De exemplu, dacă oferi servicii de life coaching:
- Nu știu care este scopul meu în viață
- Nu îmi găsesc sensul în job-ul actual
- Simt că sunt în dezechilibru
- Mă compar des cu alte persoane și simt că mi-am ratat viața
- + În cazul în care chiar nu își vin idei, întreabă pe Chat GPT.
- Text: Alege una dintre probleme și creează un text lung și extrem de util pentru persoana care are acea problemă. Este nevoie să fie atât de bun textul tău încât persoana să-și dorească să-l citească de cel puțin 2 ori. Mie personal, îmi ia între 2 – 5 ore să reușesc asta, pentru o singură postare.
- Grupuri de Facebook: Găsește între 10 și 20 de grupuri cu adevărat relevante de Facebook, unde este audiența ta țintă. ATENȚIE: dacă postezi despre life coaching audiența ta țintă NU este pe grupuri de life coaching. Foarte probabil să fie pe grupuri de antreprenori sau chiar și grupuri de profesii (ex: grupul de coafeze).
- Distribuție: Distribuie postarea ta pe cât mai multe grupuri de Facebook unde se găsește audiența ta țintă.
- (Opțional) Video lung: Ia textul acela lung și util pe care l-ai scris și creează un video pe orizontală pentru Youtube. Poți folosi CapCut pentru a citi efectiv tot textul de pe prompter
- (Opțional) Video-uri scurte: Caută să vezi dacă poți tăia bucăți de 30 – 90 de secunde din textul lung pentru a crea video-uri scurte. Dacă poți, încearcă să creezi 5 video-uri scurte.
Și iată formula. Și eu am aplicat fix aceeași formulă pentru a crea această postare care a fost super apreciată de către comunitate (atât a mea cât și vreo 5 altele)
Postarea a fost atât de bună încât un bun prieten (Cosmin) m-a invitat să fac aceeași postare și pe grupul său: eCommerce cu Gomag. Partea cea mai faină este că acolo este fix una dintre audiențele mele țintă (Antreprenori în ecommerce).
Dar Paul… asta este foarte diferit față de ce știam eu.
Exact. De asta mulți antreprenori greșesc… pentru că sunt într-un model vechi. Pe când Social Media s-a schimbat și este chiar în acest moment într-o transformare.
Ceea ce ți-am oferit astăzi este doar vârful iceberg-ului. În cursul meu Algoritm vor fi muuuuulte formule și exemple super concrete.