Dupa ce ultimul articol a provocat reactii foarte apreciative, a venit momentul sa-l scriu pe cel de-al doilea articol.
Daca nu ai apucat sa citesti primul articol din aceasta serie, poti sa faci acest lucru aici. 
Iata doar 2 dintre reactiile pe care le-am primit:
Adevarul despre meseria de Speaker
Adevarul despre meseria de Trainer
Acest al doilea articol este o continuare a primului.
Daca in primul articol ti-am impartasit mai mult idei despre meseria de Speaker / Trainer / Coach in acest articol urmeaza-ti sa-ti impartasesc povesti.
Sunt acele momente de cumpana din cariera mea.
Sunt momente care au avut un impact emotional foarte puternic insa ma gandesc ca din acestea putem invata cel mai mult.
Sunt acele povesti pe care cei mai multi oameni nu le fac publice.
Eventual ti le spun daca te intalnesti cu ei unu la unu… dar cam atat.
Eu am ales sa le impartasesc in acest articol deoarece cred ca vei invata mai mult din provocarile mele decat din succesurile mele. De aceea este important sa le citesti cu atentie astfel incat sa nu treci si tu prin ele.
Asa ca iata lista cu cele mai provocatoare 3 momente ale carierei mele (lista este aleatorie… asa cum imi vin povestile in minte)
1. Curajul de inceput
Eram student in anul 2 la facultate, la facultatea de Marketing din ASE. Vorbim de anul 2012.
In acel moment ma pasiona foarte tare tot ce insemna dezvoltarea personala si profesionala si urmaream cu multa ardoare domeniul, lucru pe care il fac si acum.
Eram prezent la foarte multe cursuri si seminarii.
Stii genul acela de persoana pe care o vezi la toate evenimentele gratuite? Ei bine… eu eram unul dintre aceia 🙂
Mi-am schimbat mentalitatea de atunci insa ca student, cam asta era ce puteam eu.
Intr-o zi imi apare la evenimente recomandate un eveniment al unui domn numit Lorand Soares Szasz. Nu stiam cine este. Nu mai auzim de el.
Dar… era un eveniment gratuit 🙂
Asa ca am zis sa particip pentru ca nu am ce pierde. Mai vad ce exista pe piata.
Am participat la seminarul sau si am fost profund impresionat.
In primul rand am vazut la acel seminar o sala plina, plina de oameni de afaceri. Erau acolo persoane cu afaceri solide si care vroiau sa creasca si mai mult.
Calitatea informatiilor: Excelenta
Livrare: Fantastica
Atmosfera: Geniala
Totul era foarte bine pus la punct.
Am plecat de la acel seminar fiind impresionat de acest domn si de calitatile sale.
La un an distanta am revenit la unul dintre seminariile sale. Ce se schimbase la mine in acest an este ca invatasem destul de mult despre ceea ce insemna vorbitul in public si incepusem sa profesez cu pasi foarte marunti in acest domeniu.
Practic facusem primii pasi pentru a meseria de trainer si coach.
La acel al doilea seminar, pe tot parcursul prezentarii informatiile au trecut pe langa mine.
De Ce?
Pentru ca nu eram acolo ca sa ascult informatiile.
Eram acolo ca sa scriu un feedback, cat mai exact, cat mai detaliat despre cum ar putea Lorand sa-si imbunatateasca seminarul si abilitatile de prezentare.
Ce s-a intamplat apoi?
Am fost cu foaia de feedback la Lorand si i-am spus: “Felicitari multe pentru seminar! Am vazut ca ai facut foarte multe lucruri bune insa am observat ca poti sa imbunatatesti si cateva aspecte. Ti-am scris un feedback astfel incat sa iti dai seama cu mai multa claritate care sunt acelea. Totodata, ai spus in seminar ca vrei sa ajungi cel mai bun speaker din Romania. Eu pot sa te ajut sa ajungi acolo. Ca sa fac primul pas in aceasta directie, poti sa-mi trimiti PPT-ul folosit la seminar si ti-l imbunatatesc gratuit.”
Iti vine sa crezi? Eu student in anul 3 la facultate sa ii spun unuia dintre cei mai buni speakeri pe care ii vazusem pana in acel moment cum sa devina mai bun.
Ce tupeu din partea mea… 🙂
Si pe buna dreptate, acum cand ma uit anterior la mine vad ca aveam foarte mult curaj… uneori un curaj nebunesc. Totusi, a fost un curaj care mi-a dat startul in cariera.
Din acel moment restul a fost poveste.
Mi-a trimis PPT-ul iar eu l-am trimis cu mai multe imbunatatiri. Ulterior a dorit sa imbunatateasca si PPT-ul de la Workshop. L-am facut si pe acela, tot gratuit, dar in schimbul unei intalniri in care i-am prezentat serviciile mele de coaching. Dupa acea sesiune, si spre marea mea surprindere… a acceptat sa lucreze cu mine :).
Astfel am ajuns sa lucram impreuna timp de cateva luni, cu mine in calitate de coach de public speaking. Vazand modul in care lucreaza, etica in afaceri si viteza pe care o are in dezvoltare, i-am propus sa ma angajez in cadrul firmei sale. Era mai mult intraprenoriat, dar cu carte de munca. Si de acolo lucrurile au evoluat intr-un parteneriat foarte frumos.
L-am intrebat dupa cateva luni de la inceputul colaborarii pe Lorand: “De ce ai acceptat sa lucrezi cu mine? Era clar pentru amandoi ca nu aveam experienta necesara”
Raspunsul lui a fost: “Paul, mi-ai spus ca ma vei ajuta sa ajung cel mai bun speaker din Romania, iar eu te-am crezut. Plus ca esti destul de tanar si eu am pornit la fel ca tine, inca de tanar.”
Din aceasta poveste poti trage mai multe concluzii.
Prima dintre ele este una dintre cele mai eficiente metode de a vinde servicii de coaching: Mergi direct la om si sprijina-l in mod gratuit pentru a obtine ceea ce isi doreste cel mai mult.
Aceasta metoda am folosit-o de-a lungul timpului cu mai multi speakeri si a avut un randament destul de bun pentru mine.
O a doua lectie este de a ne aminti de curajul pe care multi dintre noi l-am avut la inceputul carierei noastre.
Ca sa misti lucrurile la inceput este nevoie de ceva curaj si nebunie. Mie nu mi-a lipsit nici una dintre ele 🙂
Le-am avut pe amandoua din abundenta.
2. Intr-o secunda m-a luat transpiratia din cap pana in picioare
Era inceputul lui 2017. Ma aflam la Iasi la Grand Hotel Traian, locul unde am sustinut foarte multe seminarii.
Sala era plina. Aveam in fata mea aproximativ 250 de persoane care au venit in acea seara sa participe la seminarul gratuit pe care il sustineam.
A fost nevoie sa mai aducem scaune pentru ca nu ne asteptam ca numarul participantilor sa fie atat de mare. Noi eram pregatiti pentru 180 de persoane, nu 250.
Oricum, acest lucru este cat se poate de benefic. Faptul ca sunt atat de multe persoane interesate nu poate decat sa ma bucure.
Am sustinut acel seminar asa cum am stiut eu cel mai bine. A fost o atmosfera foarte placuta. Un public care a interactionat cu mine si a ras in hohote la glumele mele.
Am ajuns si la partea mai “interesanta” a seminarului meu si anume la partea de vanzarea cursului intensiv.
Am prezentat cursul cu toate beneficiile sale, programul, pretul si testimonialele.
Apoi am pus intrebarea: “Cine vrea sa participe?” si am ridicat mana ca sa le arat participantilor cum sa-mi raspunda.
In prima secunda nu a ridicat nimeni mana.
Mi-am pastrat calmul deoarece stiam ca oamenii au nevoie de un pic de timp pana sa reactioneze.
In a doua secunda nu a ridicat nimeni mana.
Deja simteam sa sangele din organism se incalzeste, dar aveam incredere ca am facut o treaba buna. Asa ca am continuat sa fiu singura persoana din sala cu mana ridicata.
In a treia secunda nu a ridicat nimeni mana.
Atunci au inceput sa apara primii stropi de transpiratie. Incepeam sa vad cum tot acel seminar de 3 ore care a decurs impecabil pana in acel moment, se prabuseste in doar cateva secunde.
In a patra secunda… nu a ridicat nimeni mana.
Atunci am simtit cum corpul meu se incalzeste la intensitate maxima simteam cum transpiratia incepe sa apara din ce in ce mai abundent. Deja imi dadeam seama ca daca continui cu acel moment o sa fiu penibil… asa ca am continuat cu prezentarea ofertei, am mai scazut inca un pic pretul (desi nu era in scenariul meu) si am intrebat din nou cine doreste sa participe.
Atunci au fost aproximativ 4 maini ridicate (dintr-o sala cu 250 de persoane).
Am incheiat cum am stiut mai bine acel seminar si am strans lucrurile si… de abia asteptam sa ma culc.
A fost una dintre cele mai groaznice experiente avute vreodata in public.
Lectia mea: Inainte sa testezi lucrurile la scara mare, testeaza-le la scara mica, astfel incat sa nu te faci de ras in fata la 250 de persoane
3. Cand am pierdut 2000 de euro
Era luna martie a anului 2017.
Ma aflam in drum spre Iasi pentru a sustine un seminar. Fiind pe drum (in avion mai exact) am vrut sa profit la maxim de timpul respectiv si mi-am facut cateva calcule.
Mi-am dat seama ca in ultima perioada, fiind foarte ocupat cu eveniment, intalniri, telefoane, uitasem sa ma uit pe cifrele afacerii mele.
Am inceput sa calculez castiguri si pierderi pe o serie de evenimente. Pe masura ce faceam calculele incepea sa ma ia transpiratia.
Mi-am dat seama cand am terminat de calculat ca pe ultimele 3 evenimente pierdusem aproximativ 2000 de euro.
Nu este o suma colosala insa nimanui nu-i place sa piarda bani.
Si la urma, urmei erau 2000 de euro pierduti fara ca macar sa iau in calcul munca mea, efortul, timpul.
Aceea a fost o lovitura emotionala foarte puternica pentru mine.
Mi-am adresat in acel moment intrebarea magica: DE CE?
M-am gandit in acel moment la inceputul carierei mele, cu 3 ani in urma, cand eram mult mai tanar, mult mai putin experimentat, cu mai putine cunostinte, o notorietate mai mica… si totusi, atunci nu aveam astfel de pierderi. Ba chiar reuseam sa fiu aproape cu fiecare eveniment pe +.
Cum este posibil ca la inceputul carierei mele sa fi castigat bani cam din fiecare eveniment si acum cand am mai multa experienta, mai multa notorietate, mai multe cunostinte, mai mult cam din orice… sa pierd bani?
Cum este posibil acest lucru?
Am stat sa analizez destul de mult acea intrebare pentru ca era o intrebare presanta.
In cele din urma mi-am dat seama de raspuns… si a fost eliberator.
Raspunsul pentru mine a fost ca pierdusem acei bani pentru ca se schimbase intentia.
Cand am inceput cariera de trainer am inceput cu acea dragoste, acea pasiune si acea dorinta de a imbunatati lucrurile in jurul meu.
Tranzitia pe care eu am facut-o a fost de la Voluntariat catre Training. In voluntariat inveti o mentalitate de a darui.
Esti obisnuit sa oferi fara sa astepti nimic in schimb.
Cu acea mentalitate am pornit cariera mea de trainer.
Pe masura ce am progresat au inceput sa se schimbe intrebarile pe care mi le adresam.
Am inceput sa adresez intrebari precum: Cum pot sa aduc mai multe persoane in sala? Cum putem creste conversiile? Cum putem sa scadem costurile? Cum putem sa facem mai mult profit?
Nu ma intelege gresit, sunt intrebari sanatoase.
Totusi, ceea ce am inteles dupa ce mi-am dat seama ca am pierdut acei 2000 de euro, este ca daca focusul tau ca trainer este pe acest tip de intrebari, cariera o ia in jos.
Focusul ca trainer este important sa fie tot timpul pe valoarea adusa oamenilor, schimbarea pe care o provoci, dezvoltarea fiecarei persoane.
Focusul este important sa fie pe impactul pe care il aduci in viata oamenilor, indiferent cat de multi sunt aceastia si indiferent de cat de multi bani iti aduc.
Da, si banii sunt importanti insa aceasi sunt o consecinta a impactului pe care il ai in societate.
In acel moment, mi-am dat seama ca era necesar sa ma intorc la focus-ul pe care l-am avut la inceput.
Si pe masura ce am facut acest lucru, rezultatele au inceput sa se schimbe din nou, numai ca de data aceasta spre bine.
 
Acestea sunt 3 povesti, 3 momente de cotitura din cariera mea.
Te invit sa impartasesti cu mine care au fost acele momente de cotitura si in cariera ta si cum acestea te-au schimbat pe tine. Poate vei inspira si alte persoane care vor citi acest articol.
In ultimul articol din aceasta serie iti voi impartasi o formula completa despre cum cred ca poti avea succes ca trainer / speaker /coach in 3 ani sau mai putin. Aceasta formula se bazeaza pe trend-urile actuale si pe modul in care evolueaza lumea formarii personale si profesionale.
De abia astept sa-ti impartasesc ideile mele.
Pe curand,
Paul
 
 
 
 

6 răspunsuri

  1. Felicitari pentru articol Paul. Pentru sinceritate si transparenta.
    Foarte multa emotie in articolul tau.
    PS. Este vreun public speaker care ofera coaching politicienilor? Eu acolo m-as duce sa vind serviciile.
    Pentru ca au nevoie sa prezinte bine, si isi permit sa plateasca.

  2. Felicitari inca o data pentru curajul si transparenta de a impartasi cu cat mai multa lume aceste 3 momente de cotitura din cariera ta care ne lasa invataturi ce ne pot ajuta si impacta viata intr-un mod pozitiv, constructiv si de a ne aduce valoare prin punerea in practica a celor 3 metode ilustrate foarte bine de Paul Ardeleanu. Multumim din suflet pentru articol si mult succes in tot ceea ce faci!

  3. Felicitări si de la mine Paul Ardelean !!! Un articol fascinant,plin de sinceritate si care te îmbie să te “apuci”de această profesie.Multumim si abia astept sa te ascult ” live “.Baftă multă si sănătate crede – ma e mai bună decît toate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Descarcă Gratuit Ebook-ul ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2023 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial reach-ul și vânzările!