Primesc o mulțime de mesaje de la antreprenori care îmi spun că Social Media nu funcționează pentru modelul lor de business.
Pentru toți acești oameni am același răspuns:
Dacă vrei să ieși în evidență pe Social Media, trebuie neapărat să înțelegi cum funcționează algoritmii rețelelor sociale și să-ți adaptezi strategia în funcție de fiecare platformă în parte.
Știu, când auzi cuvântul „Algoritm” te gândești imediat la programare, coduri, o lume complicată în care nu vrei să intri.
Dă-mi câteva minute și o să te conving că nu trebuie să fii o persoană tehnică pentru a înțelege algoritmii.
E mai simplu decât crezi.
Despre Algoritm, în general
Fie că vorbim de Facebook, Instagram, TikTok sau YouTube, structura și scopul algoritmilor sunt aceleași.
Algoritmul nu este altceva decât un set de reguli pe care platformele de Social Media le folosesc pentru a decide ce conținut să îți afișeze, astfel încât să vezi doar ceea ce este relevant pentru tine.
De ce face asta?
Ca să te țină cât mai mult pe platformă. Cu cât scrollezi mai mult, cu atât ți se vor afișa mai multe reclame, iar firma din spatele rețelei sociale încasează bani de la afacerile care plătesc pentru reclamele respective.
Algoritmul se schimbă constant, deoarece învață continuu diverse comportamente ale utilizatorilor. De-a lungul anilor, semnalele de clasare ale algoritmului au fost ajustate în funcție de importanță și relevanță. Totul depinde de ceea ce platforma socială consideră că vor să vadă utilizatorii.
Algoritmul, în funcție de rețeaua socială
Acum că ai înțeles baza și scopul algoritmului, hai să vedem cum funcționează acesta în funcție de fiecare rețea socială în parte.
Pentru că suntem în România, ne vom concentra pe cele mai populare 4 rețele de la noi din țară: Facebook, Instagram, TikTok și YouTube.
FACEBOOK
Algoritmul Facebook prioritizează conținutul în funcție de sursă, tip și interacțiuni. Facebook utilizează învățarea automată pentru a livra conținut relevant, cu accent pe postări de la prieteni sau familie, dar și din grupuri, surse de știri sau persoane publice pe care le urmărești.
SFAT: Pentru a profita la maxim de Facebook, trebuie să te concentrezi pe crearea unei comunități și pe stimularea discuțiilor în comentariile postărilor.
Un grup în care aduni oameni interesați de domeniul tău de activitate te poate ajuta extrem de mult.
Facebook nu are neapărat un tip preferat de content, cu toate că și aici funcționează foarte bine video-ul în format vertical.
Totuși, ar trebui să testezi și să postezi content în formatul preferat al audienței tale.
Algoritmul Instagram se comportă diferit în funcție de tipul de content (Reels, Stories sau postări „clasice” din feed).
Totuși, conținutul este afișat în funcție de trei factori principali:
➡️ Relația urmăritorului cu brandul tău – cu cât o persoană va interacționa mai mult cu contentul tău, cu atât i se vor afișa mai multe postări de la tine.
➡️ Relevanța conținutului – dacă algoritmul consideră la un moment dat că o anumită persoană nu mai preferă tipul de conținut pe care tu îl distribui, îi va afișa mai puțin din contentul tău.
➡️ Ordinea cronologică – algoritmul Instagram se asigură că utilizatorii au mereu content nou și interesant. Deci, cu cât o postare e mai nouă, cu atât cresc șansele să le apară urmăritorilor tăi atunci când deschid aplicația.
SFAT: Postează cât mai des posibil Stories și Reels și încearcă să atragi oamenii în discuții.
Asigură-te că răspunzi la comentarii și la mesajele private pe care le primești.
YOUTUBE
Algoritmul YouTube își dorește să ajute utilizatorii să găsească clipuri pe care își doresc să le vadă și să maximizeze timpul de vizionare a unui clip video.
Pentru a personaliza aceste recomandări în funcție de fieare utilizator în parte, algoritmul YouTube se folosește de următoarele informații:
➡️ Activitatea utilizatorului pe platformă – istoricul vizionărilor, canale / clipuri apreciate etc.
➡️ Engagement – timpul petrecut pe fiecare video în parte și reacțiile oferite (like-uri, comentarii, distribuiri).
➡️ Trenduri – content viral, evenimente actuale sau știri de ultimă oră.
SFAT: Folosește YouTube strict pentru a crea conținut educațional sau amuzant. Încearcă să creezi clipuri de minim 10 minute.
TIKTOK
Algoritmul TikTok este, probabil, cel mai diferit dintre toate. El nu se concentrează aproape deloc pe numărul de urmăritori, ci doar pe engagementul pe care îl primești la videoclipuri.
Se spune că un singur aspect ar trebui să te intereseze pe TikTok: să apari în paginile „For You” a câtor mai mulți utilizatori.
SFAT: Chiar dacă TikTok ți se pare o platformă pentru copii și adolescenți, testeaz-o, deoarece aceasta a devenit una dintre cele mai puternice rețele pe bază de clipuri video.
Ca idee, 85% dintre marketeri consideră conținutul video o metodă excelentă de a capta atenția utilizatorilor, pe când 94% dintre utilizatori spun că vizionarea unui clip video i-a ajutat să ia o decizie de cumpărare cel puțin o dată.
Deci, TikTok și contentul video NU sunt de ignorat. Testează!
Ce ar trebui să faci tu de acum încolo?
La modul general, ar trebui să faci următoarele lucruri dacă vrei să-ți asiguri succesul pe Social Media:
1. Observă și învață continuu – urmărește ce tip de content primește mai multă vizibilitate și interacțiuni pe paginile tale. Reels, story, caruseluri, poze, text? Trage propriile concluzii și concentrează-te pe acel tip de conținut.
2. Fii consecvent – postează conținut de calitate în mod frecvent. Algoritmul favorizează conturile active și relevante. Deci, cu cât postezi mai des, cu atât platforma te va ajuta mai mult, dar și tu vei înțelege mai bine ce funcționează și ce nu.
3. Interacționează cu audiența ta – algoritmul iubește conversațiile lungi în secțiunea de comentarii. Așa că, răspunde la toate comentariile, adresează întrebări și invită oamenii la cât mai multe discuții. Asta va spori vizibilitatea conținutului tău.