Din ce in ce mai multe persoane isi doresc sa aiba propriul seminar. Multi oameni se vad in fata a 150 – 200 de persoane care participa la seminarul lor si care invata de la ei.
Totusi, multe persoane in momentul in care doresc sa devina speaker profesionist nu stiu de unde sa o apuce, de unde sa inceapa pentru a crea seminarul.
In acest articol vreau sa iti ofer formula de a crea un seminar plin de esenta si valoare pentru participanti. Este formula pe care o folosesc eu pentru a crea seminariile mele si este aceasi formula pe care o folosesc cei mai multi speakeri de succes din Romania pentru seminariile lor, unii constient, altii mai putin.
ATENTIE: Fiecare pas este vital. Daca vei scapa oricare pas din aceasta formula iti vei avea parte de provocari pe parcurs. Este important sa urmezi sistemul pas cu pas.
1.1 Alege domeniul
Primul pas este sa alegi domeniul pe care doresti sa predai. Posibile domenii pe care sa le ai in vedere:
- Motivational
- Leadership
- Financiar
- Business
- Marketing
- Relații
- Spiritualitate
- Stil
- Productivitate
Pentru mine, domeniul meu este Comunicare.
1.2 Stabileste publicul tinta
Acum o sa imi spui ca am gresit :). De ce sunt 2 pasi cu numarul 1?
Ei bine, aici apare vesnica intrebare: Ce a fost primul, oul sau gaina?
Asa este si in domeniul de speaking: Ce stabilesti prima oara? Stabilesti domeniul si te gandesti cine are nevoie de lucrurile pe care tu poti sa le predai sau stabilesti publicul tinta si vezi ce anume este nevoie?
Raspunsul corect: ambele 🙂
Iti clarifici lucrurile pe care poti sa le predai, dupa care vezi ce anume au oamenii nevoie.
Apoi, ajustezi in mod constant pentru a gasi calea de mijloc intre ceea ce stii si ceea ce oamenii au nevoie.
Tot timpul exista acest balans intre domeniul ales si publicul tinta.
Gandeste-te la domeniul ales si audienta tinta ca la 2 sine de tren. Daca ti-ai identificat sinele de tren si ele merg in aceasi directie poti sa prinzi viteza.
Stabilirea domeniului si a audientei tinta sunt cele mai importante aspecte in momentul in care creezi un seminar.
2. Stabileste nisa
Daca iti este clar pasul 1 poti sa treci la pasul 2 si anume sa iti stabilesti nisa. Asta inseamna sa alegi doar o mica particica din domeniul mare, o particica pe care sa fii cel mai bun.
Cateva exemple sunt:
- Motivational => Disciplina
- Leadership => Viziune
- Financiar => Finante personale
- Business => Vanzari
- Marketing => Atragerea clientilor prin Facebook
- Relații => Dragoste pentru femei
- Spiritualitate => Theta Healing
- Stil => Modul in care se imbraca barbatii
- Productivitate => Prioritizare
Pentru mine domeniul este Comunicare iar nisa este Public Speaking.
3. Descopera “durerile”
Oamenii devin foarte atenti atunci cand le vorbesti despre ceva care ii… doare :).
Da, despre ceva care ii doare.
De aceea este nevoie sa fii cat mai constient de “durerile” oamenilor ce au legatura cu domeniul tau de expertiza.
Sa luam ca exemplu nisa de finante personale. Ce ii doare pe oameni:
- Ca nu le mai raman bani la sfarsitul lunii
- Ca sunt nevoiti sa faca imprumut si sunt legati de platile pe care trebuie sa le faca catre banca
- Ca nu reusesc sa economiseasca
- Ca daca nu au bani, isi pierd libertatea (in ziua de azi, bani = libertate – nu este tot timpul valabil)
- … si multe altele pe care nu le cunosc pentru ca nu sunt in aceasta nisa 🙂
Clarifica cu cat mai mare exactitate ce ii doare pe oamenii pe care tu ii ai ca audienta tinta.
4. Stabileste imaginea de ansamblu a seminarului
Eu am un sistem pe care il folosesc la mai toate seminariile mele si pe care il recomand si clientilor cu care lucrez in sesiuni de coaching. Este urmatorul:
- Miturile si Principiile
- Sistemul propriu
- Tactici
Hai sa vedem ce inseamna fiecare in detaliu.
Prima parte de continut a unui seminar este cea in care distrugi miturile care exista in domeniul pe care tau de expertiza.
Ce se intampla cand distrugi miturile? Atunci cand spui si demonstrezi oamenilor ca ceea ce ei credeau adevarat de fapt nu este, ei te pozitioneaza ca un expert.
In prima parte a unui seminar este important sa iti construiesti credibilitatea ca expert. Degeaba vorbesti despre o gramada de metode daca nu esti credibil, iar credibilitatea o construiesti in momentul in care spargi aceste mituri.
Sistemul propriu ( sau in engleza UBS – Unique Branded System) este un model de 3-7 pasi pentru a realiza ceva. De exemplu, te invit sa cauti pe google urmatoarele:
- Abraham Maslow Hierarchy of needs
- Robert Kyiosaky Cashflow Quadrant
- Stephen Covey 7 habits of highly effective people
Toate acestea sunt exemple de sisteme pe care poti sa le folosesti in seminarul tau sau poti sa creezi un model propriu.
Ideal este sa ai propriul tau sistem insa nu este usor :).
Ultima parte este partea de tactici sau trucuri. Este motivul principal pentru care participantii au venit. Acolo sunt acele Tips & Tricks-uri, lucruri foarte marunte, usor de aplicat si care sunt cunoscute doar de cei care au ceva experienta in acel domeniu si le-au observat prin practica.
De exemplu:
- In momentul in care vrei sa te conectezi cu audienta ta, gesticuleaza cu palma in sus, pentru ca asta transmite deschidere (unul dintre trucurile pe care eu le predau)
- Inainte de un seminar mergi la participanti si incepe sa comunici cu ei pentru a-i cunoaste si pentru a afla de ce au venit acolo, si daca iti spun idei relevante introdu-le in discurs pentru ca va parea ca o paine scoasa din cuptor.
- In momentul in care vezi o masina care iti place foarte mult si ai bani ca sa o cumperi, nu te urca in ea, pentru ca vei fi ca un leu un cusca. Daca ai banii si te urci in masina care iti place, acest lucru te va face sa o cumperi iar negocierea pe care o faci va fi foarte, foarte slaba. Vanzatorul va putea sa profite mult de faptul ca esti entuziasmat. (unul dintre trucurile pe care le preda un bun prieten, expert in industria auto)
Daca urmezi acest pattern: Mituri – Sistem – Tactici vei avea un seminar plin de substanta si putere.
5. Structureaza informatiile sub modelul D.I.S.C.U.R.S.
Exista foarte multe moduri de a structura un seminar insa vreau sa iti prezint doar unul. Acest model este cel mai complet model pentru a structura o prezentare.
Acesta se numeste modelul D.I.S.C.U.R.S. . De fapt acest model este un acronim format din 7 pasi simpli.
D.eschidere
Cei mai multi incep o prezentare cu formula : “Buna seara! Bine v-am gasit. Ma bucur foarte mult sa fiu aici. Numele meu este … sunt … si astazi o sa va vorbesc despre … “. Aceasta este o deschidere banala a unei prezentari si oamenii te incadreaza imediat in categoria: Mediocru.
De aceea ai nevoie sa incepi intr-un mod propriu, original. Scopul deschiderii este sa creeze conexiunea cu persoanele din audienta.
I.ntroducere
Dupa ce ai creat conexiunea ai nevoie sa raspunzi la cele 3 intrebari care exista in mintea oamenilor la inceputul unei prezentari:
• Cine esti tu?
• Ce urmeaza sa se intample?
• De ce este important pentru mine?
S.tructura
Aici vei introduce miturile, sistemul si tacticile de care am vorbit mai sus.
Iti recomand pe fiecare dintre ele sa il prezinti sub forma Problema – Solutie:
Care este problema cu care cei din public se confrunta? Care este solutia pe care o recomanzi pentru a rezolva acea problema.
C.az concret
Acum este momentul in care aduci ideile abstracte din aer pe pamant, adica le faci concrete. Aici poti sa folosesti un exemplu, o analogie, un studiu de caz, o poveste, o statistica… orice care sa faca ideea respectiva sa fie concreta.
U.tilizare
Este raspunsul la intrebarea: Cum poti sa pui in practica aceasta idee?
De exemplu:
- Modelul DISCURS poti sa il folosesti cand construiesti o prezentare de 5 minute, de 15 minute, de 1h si chiar o prezentare de 3h
- Modelul DISCURS poti sa il folosesti cand creezi un articol pe blogul tau
- Modelul DISCURS poti sa il folosesti cand creezi o oferta de vanzare pentru un client
- Modelul DISCURS poti sa il folosesti in orice context de prezentare, indiferent de este 1-1 sau in fata unui public, indiferent daca este online sau offline pentru ca este un mod prin care ambalezi informatia.
R.ecapitulare
Se spune ca intr-o prezentare este important sa le spui oamenilor ceea ce ai de gand sa le spui, apoi sa le spui, apoi sa le spui ceea ce le-ai spus deja. La recapitulare le spui ceea ce le-ai spus deja.
S.urpriza
Aici este ultimul moment, momentul de incheiere. Acesta este important sa-i lase cu starea in care sa spuna WOW. Acest lucru va face oamenii sa vorbeasca mai departe despre tine si despre mesajul tau. Practic va deveni un ambasador al mesajului tau.
Totodata, aici este momentul in care vinzi produsele si serviciile tale :).
6. Construiste Pitch-ul de vanzare
Pitch-ul de vanzare este o arta si o stiinta in sine asa ca o sa creez un alt articol doar despre acesta.
Asa se poate construi un seminar de la A la Z. Pare greu? 🙂
Ei bine, este chiar simplu insa, necesita concentrare si efort dedicat, altfel nu iese ceva pe care oamenii sa il aprecieze.
Sa faci un seminar slab este usor. Nu ai nevoie sa citesti acest articol pentru a construi un seminar slab dar pentru a construi un seminar foarte, foarte bun in care oamenii sa isi doreasca sa mai cumpere de la tine, necesita efort.
Pe curand,
Paul
4 răspunsuri
Extraordinar articolul prezentat. Ai oferit foarte multa valoare si motivatie care ne sustine pe timp indelungat. Esti cel mai bun in nisa ta! Doar cu un asa model, cei din audienta ta, au putut sa devina si ei buni.
Mii de multumiri, pentru tot ce faci!
Cu respect,
Elena
Multumesc mult Elena 🙂
Paul, foarte interesant articolul, insa prima parte mi se pare putin gresita. Nu poti sa stabilesti intai cui te adresezi si dupa sa alegi tema. Adica din punctul meu de vedere, asta e motivul pentru care au aparut speakeri cu zecile peste noapte. ( Ce si-au zis? Piata are nevoie de financiar, ma fac trainer si expert pe financiar; chiar daca background-ul lor este pe mecanica sau design vestimentar )
Daca intrii in acest domeniu trebuie sa ai experietna in spate pe domeniul pe care vrei sa fi trainer ( pe langa niste cursuri de formator; ca altfel si badea ion devine trainer pe muls capre pe plaje exotice )
Oricum articolul este interesant si util.
Buna Cristina,
Multumesc pentru comentariu.
Audienta si domeniul sunt precum dilema oului si gainii. Ce a fost primul?
Daca iti clarifici mai intai domeniul pe care este expert, apoi trebuie sa gasesc cine sunt oamenii care au nevoie de asa ceva.
Daca te gandesti mai intai carei audiente sa te adresezi, apoi trebuie sa vezi pe ce anume ai expertiza legat de ceea ce audienta respectiva isi doreste.
Ambele perspective sunt potrivite 🙂