Tipuri de comunicare

Care sunt tipurile de comunicare pe care le folosim in mod obisnuit?
Este o intrebare care ne ajute sa devenim mai constienti de modul in care comunicam in fiecare zi. Acest articol nu isi propune sa-ti ofere toate tipurile de comunicare existente ci mai dregraba sa adauge cateva tipuri diferite, cel mai probabil, de cele pe care le cunosti deja.
Practic cu cat stii mai multe despre comunicare, cu atat poti sa comunici mai eficient. Asa cum spunea Nietzsche: “Daca vrei sa stii cat mai multe despre un anumit subiect, priveste-l din mai multe perspective”
Pentru un ne-cunoscator de vinuri exista doar 2 tipuri de vinuri: Alb si Rosu.
Pentru un cunoscator de vinuri exista cateva sute: Merlot, Rose, Sauvignon Blanc …
Asa este si cu comunicarea. Pentru un ne-cunoscator exista doar 2 tipuri de comunicare: A vorbi sau a tacea.
Pentru un cunoscator exista sute de tipuri de comunicare: non-verbala, para-verbala, asertiva, non-violenta, …
In acest articol vreau sa descoperim 3 noi tipuri de comunicare, in functie de scopul pe care-l avem.
Scopul comunicarii
Cel mai probabil, atunci cand doresti sa comunici ceva catre cineva ai un anumit scop.
In functie de scopul pe care tu il ai, comunicarea poate fi separata in 3 mari categorii:

  1. Sa informeze – Poate ceea ce ti-ai propus sa realizezi este sa informezi oamenii despre un anumit subiect, sa faci transfer de informatii sau cunostinte. Este totodata scopul ce raspunde la intrebarea: Ce vreau ca oamenii sa stie la sfarsitul prezentarii mele? 
  2. Sa influenteze – Poate iti doresti sa influentezi pe cineva sa faca ceva, sa cumpere ceva, sa sa-si schimbe parerea. Practic doresti sa convingi pe cineva de ceva anume. Acest scop este cel care raspunde la intrebarea: Ce vreau ca oamenii sa faca la sfarsitul prezentarii mele?
  3. Sa inspire – Nu intotdeauna vrei sa transmiti informatii sau sa convingi pe oamenii. Uneori iti poti dori doar sa transmiti o anumtia emotie. Acesta este scopul care raspunde la intrebarea: Ce vreau ca oamenii sa simta la sfarsitul prezentarii mele?

Ce vreau ca ei sa stie? – Informeze
Ce vreau ca ei sa faca? – Influenteze
Ce vreau ca ei sa simta? – Inspire
Practic, cam orice prezentare si orice comunicare este important sa atinga unul dintre aceste 3 scopuri.
Majoritatea prezentarilor este important sa le atinga chiar pe toate 3.
Cum te ajuta pe tine?
Iti doresti sa poti comunica eficient? Cu siguranta da!
Atunci este nevoie sa fii cat mai constient care este scopul tau in momentul in care comunici si ce fel de scop este.
Daca scopul tau este de informare, atunci te concentrezi pe relevanta mesajului.
Daca scopul tau este de influentare, atunci este un mix intre puterea argumentelor si entuziasmul tau ca vorbitor.
Daca scopul tau este de inspiratie, atunci cel mai probabil vei merge catre partea de povesti care ating o anumita emotie.
Daca ai toate cele 3 scopuri: sa informezi despre un anumit subiect, sa influenteazi sa faca ceva si sa plece cu o anumita emotie atunci este nevoie sa construiesti o prezentare completa care in anumite parti ca transmita informatii, in alte momente sa convinga si in alte momente sa starneasca emotie.
Ideea de baza a acestui articol este ca tu esti un dirijor al comunicarii.
Tu determini in ce directie vrei sa te indrepti de fiecare data cand comunici cu o persoana sau un grup de persoane.
Tu esti capitanul mesajului tau.
Iar daca esti capitan, este important ca mai intai tu sa stii in directie sa mearga mesajul tau, inainte de a comunica.
Te invit sa faci un experiement astazi: De fiecare data cand comunici ceva catre o persoana sau un grup de persoane, gandeste-te de ce ai comunicat acel mesaj? A fost ca sa informezi, sa influentezi sau sa inspiri? Care este intentia din spatele mesajului?
Fiind mai constient de ceea ce faci zi de zi capeti control asupra vietii tale.
Pe curand,
Pau

Un răspuns

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Descarcă Gratuit Ebook-ul ”A murit Facebook-ul?”

Descoperă cum funcționează Algoritmul Facebook în 2023 și cum să-l folosești pentru a-ți crește exponențial reach-ul și vânzările!