Cum sa scapi de emotii – metoda usoara

Cum sa scapi de emotii

Te-ai intrebat vreodata: Oare cum sa scap de emotii? Oare care este cea mai rapida modalitate pentru a face fluturii din stomac sa zboare in formatie?

Este o intrebare foarte frecventa pentru ca emotiile incontrolabile vin in situatii extrem de importante pentru noi, situatii precum:

  • Un examen ce determina viitorul vietii noastre (Capacitate, Bacalaureat, Licenta, Disertatie, …)
  • Un interviu pentru o pozitie pe care ne-o dorim foarte, foarte mult
  • O intalnire cu un potential client, partener sau investitor  ce determina viitorul afacerii
  • O prezentare in cadrul unui public numeros ce are un impact semnificativ asupra increderii in noi insine
  • O intalnire cu o persoana placuta privirii noastre care ne poate deveni partener sau partenera pe viata

Astfel de situatii dicteaza directia pe care o vom avea in viata.

Astfel de situatii au un impact semnificativ asupra calitatii vietii noastre.

Totusi, pentru ca aceste situatii au un impact atat de semnificativ asupra noastra, devenim constienti de importanta acelui moment si atunci incep sa se activeze emotiile si sa nu ne mai lase sa gandim clar.

Ce este de facut?

Constientizeaza de unde si de ce apar aceste emotii

De ce apar emotiile?

De fapt toate acele reactii fizice pe care le simtim (tremuratul vocii, transpiratie, tremuratul mainilor, inima care bate in mod accelerat, …) nu sunt altceva decat o reactie fizica a ceea ce transmite creierul catre organism.

Pentru ca este un moment important, creierul nostru se activeaza si secreta adrenalina in corp.

Rolul acestei substante este unul cat se poate de pozitiv, pentru ca ceea ce creierul vrea de la noi, constientizand ca este un moment foarte important, este sa performam la capacitatea maxima.

De aceea se declanseaza acest hormon in organism.

… dar corpul nostru nu are unde sa stocheze acea adrenalina.

Asa ca ceea ce face cu ea este ca o manifesta fizic in organism. Atunci apare tremuratul, transpiratul si toate celelalte reactii.

Gandeste-te ca ai fi un sportiv si ai o competitie foarte importanta. In momentul in care se da startul tot corpul se activeaza la un nivel peste capacitatile fizice ale sportivului.

De ce? Pentru ca in acel moment creierul vine si ajuta prin secretia de hormoni care sa imbunatateasca performanta.

Daca ceea ce tu ai de facut este ceva mai static, de exemplu un examen sau o prezentare cu public, corpul tau nu are cum sa elibereze toata acea energie creata in corp si se manifesta prin tremurat.

De ce ti-am umplut capul cu toata aceasta poveste?

Pentru a intelege cat mai clar ca emotiile sunt o forta cat se poate de pozitiva si rolul lor este sa te ajute nu sa te incurce.

Cum gestionez emotiile?

Acum ca am inteles de ce ele apar haide sa vedem si cum putem sa le gestionam.

Una dintre cele mai simple modalitati pentru gestionarea emotiilor este:

1. Recadrarea

Recadrarea inseamna ca modul in care te uiti la lucruri, schimba modul in care lucrurile sunt.

Se mai numeste si etichetare. Practic tu pui o eticheta pentru fiecare senzatie si sentiment pe care o simti in orice moment.

In functie de eticheta pe care o pui poti performa mai slab sau mai puternic.

De exemplu:

Emotii = Nervozitate

sau

Emotii = Entuziasm

Partea cea mai interesanta este ca cele 2 emotii, nervozitatea sau entuziasmul se manifesta in exact acelasi fel, iar acest lucru nu il spun eu ci Simon Sinek

O alta modalitate foarte eficienta pentru gestionarea emotiilor este:

2. Vizualizarea

Probabil ai mai auzit de puterea vizualizarii.

Vizualizarea inseamna sa-ti imaginezi realitatea pe care ti-o doresti.

Aceasta metoda functioneaza pentru ca, creierul nostru nu face diferenta intre imaginat si real.

Gandeste-te la o lamaie.

Lamaie

Incarca sa-ti imaginezi ca ai aceasta lamaie in mana ta. Acum du aceasta lamaie mai aproape de gura si miroase. Acum ia o muscatura foarte mare din ea.

Ai inceput sa salivezi mai mult?

De ce se produce o reactie fizica in organism desi nu exista nici o lamaie in apropierea ta?

Deoarece creierul nu face diferenta intre imaginat si real.

De aceea, ce poti sa faci atunci cand ai emotii pozitive este sa incepi sa creezi realitatea pe care ti-o doresti.

Gandeste-te la acel examen sau acea prezentare in public si imagineaza-ti cum vrei ca lucrurile sa se intample.

Cum intri pe scena? Cum te aplauda oamenii? Iti zambesc? Se ridica in picioare ca sa te aplaude? Interactioneaza cu tine? Rad la glumele tale?

Imagineaza-ti in fiecare detaliu ceea ce vrei sa se intample.

Iata o dovada si mai puternica utilitatii vizualizarii:

Ce se intampla cand practici aceste 2 tehnici: Recadrarea si Vizualizarea?

Pe scurt iti imbunatatesti performanta.

Pe lung, reusesti sa creezi o noua realitate pentru tine. O realitate in care emotiile nu mai sunt o forta negativa si sunt o forta pozitiva care te ajuta sa performezi la un nivel mai inalt decat ai face in mod obisnuit.

De aceea, iti recomand sa nu scapi de emotii ci sa le folosesti in sprijinul tau 🙂

Te invit sa-mi dai un semn daca ai folosit aceste 2 tehnici vreodata in viata ta si cum au functionat pentru tine.

Pe curand,
Paul

 

Join the discussion 2 Comments

  • Dan spune:

    Salut,
    Merci de informatii. Foarte utile. Am folosit aceste tehnici. Mai mult vizualizarea:am vrut sa alerg la un cros si nu eram foarte pregatit. Dar seara ,5 minute,vizualizam pur si simplu ca alergam. Si chiar am alergat bine. Am citit ca atletii cu accidentari fac asta.

    O zi buna,
    Dan Pop

Leave a Reply