Cum sa scapi de emotii – metoda usoara

Cum sa scapi de emotii

Te-ai intrebat vreodata: Oare cum sa scap de emotii? Oare care este cea mai rapida modalitate pentru a face fluturii din stomac sa zboare in formatie?

Este o intrebare foarte frecventa pentru ca emotiile incontrolabile vin in situatii extrem de importante pentru noi, situatii precum:

  • Un examen ce determina viitorul vietii noastre (Capacitate, Bacalaureat, Licenta, Disertatie, …)
  • Un interviu pentru o pozitie pe care ne-o dorim foarte, foarte mult
  • O intalnire cu un potential client, partener sau investitor  ce determina viitorul afacerii
  • O prezentare in cadrul unui public numeros ce are un impact semnificativ asupra increderii in noi insine
  • O intalnire cu o persoana placuta privirii noastre care ne poate deveni partener sau partenera pe viata

Astfel de situatii dicteaza directia pe care o vom avea in viata.

Astfel de situatii au un impact semnificativ asupra calitatii vietii noastre.

Totusi, pentru ca aceste situatii au un impact atat de semnificativ asupra noastra, devenim constienti de importanta acelui moment si atunci incep sa se activeze emotiile si sa nu ne mai lase sa gandim clar.

Ce este de facut?

Constientizeaza de unde si de ce apar aceste emotii

De ce apar emotiile?

De fapt toate acele reactii fizice pe care le simtim (tremuratul vocii, transpiratie, tremuratul mainilor, inima care bate in mod accelerat, …) nu sunt altceva decat o reactie fizica a ceea ce transmite creierul catre organism.

Pentru ca este un moment important, creierul nostru se activeaza si secreta adrenalina in corp.

Rolul acestei substante este unul cat se poate de pozitiv, pentru ca ceea ce creierul vrea de la noi, constientizand ca este un moment foarte important, este sa performam la capacitatea maxima.

De aceea se declanseaza acest hormon in organism.

… dar corpul nostru nu are unde sa stocheze acea adrenalina.

Asa ca ceea ce face cu ea este ca o manifesta fizic in organism. Atunci apare tremuratul, transpiratul si toate celelalte reactii.

Gandeste-te ca ai fi un sportiv si ai o competitie foarte importanta. In momentul in care se da startul tot corpul se activeaza la un nivel peste capacitatile fizice ale sportivului.

De ce? Pentru ca in acel moment creierul vine si ajuta prin secretia de hormoni care sa imbunatateasca performanta.

Daca ceea ce tu ai de facut este ceva mai static, de exemplu un examen sau o prezentare cu public, corpul tau nu are cum sa elibereze toata acea energie creata in corp si se manifesta prin tremurat.

De ce ti-am umplut capul cu toata aceasta poveste?

Pentru a intelege cat mai clar ca emotiile sunt o forta cat se poate de pozitiva si rolul lor este sa te ajute nu sa te incurce.

Cum gestionez emotiile?

Acum ca am inteles de ce ele apar haide sa vedem si cum putem sa le gestionam.

Una dintre cele mai simple modalitati pentru gestionarea emotiilor este:

1. Recadrarea

Recadrarea inseamna ca modul in care te uiti la lucruri, schimba modul in care lucrurile sunt.

Se mai numeste si etichetare. Practic tu pui o eticheta pentru fiecare senzatie si sentiment pe care o simti in orice moment.

In functie de eticheta pe care o pui poti performa mai slab sau mai puternic.

De exemplu:

Emotii = Nervozitate

sau

Emotii = Entuziasm

Partea cea mai interesanta este ca cele 2 emotii, nervozitatea sau entuziasmul se manifesta in exact acelasi fel, iar acest lucru nu il spun eu ci Simon Sinek

O alta modalitate foarte eficienta pentru gestionarea emotiilor este:

2. Vizualizarea

Probabil ai mai auzit de puterea vizualizarii.

Vizualizarea inseamna sa-ti imaginezi realitatea pe care ti-o doresti.

Aceasta metoda functioneaza pentru ca, creierul nostru nu face diferenta intre imaginat si real.

Gandeste-te la o lamaie.

Lamaie

Incarca sa-ti imaginezi ca ai aceasta lamaie in mana ta. Acum du aceasta lamaie mai aproape de gura si miroase. Acum ia o muscatura foarte mare din ea.

Ai inceput sa salivezi mai mult?

De ce se produce o reactie fizica in organism desi nu exista nici o lamaie in apropierea ta?

Deoarece creierul nu face diferenta intre imaginat si real.

De aceea, ce poti sa faci atunci cand ai emotii pozitive este sa incepi sa creezi realitatea pe care ti-o doresti.

Gandeste-te la acel examen sau acea prezentare in public si imagineaza-ti cum vrei ca lucrurile sa se intample.

Cum intri pe scena? Cum te aplauda oamenii? Iti zambesc? Se ridica in picioare ca sa te aplaude? Interactioneaza cu tine? Rad la glumele tale?

Imagineaza-ti in fiecare detaliu ceea ce vrei sa se intample.

Iata o dovada si mai puternica utilitatii vizualizarii:

Ce se intampla cand practici aceste 2 tehnici: Recadrarea si Vizualizarea?

Pe scurt iti imbunatatesti performanta.

Pe lung, reusesti sa creezi o noua realitate pentru tine. O realitate in care emotiile nu mai sunt o forta negativa si sunt o forta pozitiva care te ajuta sa performezi la un nivel mai inalt decat ai face in mod obisnuit.

De aceea, iti recomand sa nu scapi de emotii ci sa le folosesti in sprijinul tau 🙂

Te invit sa-mi dai un semn daca ai folosit aceste 2 tehnici vreodata in viata ta si cum au functionat pentru tine.

Pe curand,
Paul

 

Join the discussion 16 Comments

  • Dan spune:

    Salut,
    Merci de informatii. Foarte utile. Am folosit aceste tehnici. Mai mult vizualizarea:am vrut sa alerg la un cros si nu eram foarte pregatit. Dar seara ,5 minute,vizualizam pur si simplu ca alergam. Si chiar am alergat bine. Am citit ca atletii cu accidentari fac asta.

    O zi buna,
    Dan Pop

    • Excelent :). Felicitari!

      Multumesc pentru completare. Nu stiam acest lucru vis-a-vis de atletii cu accidentari.

      • Dy spune:

        Buna ziua! Am emotii foarte mari cand vorbesc cu baiatul de care imi place. Ce trebuie sa fac ?!

        • Inteleg. Este normal acest lucru.

          Intrebarea este: Ce anume iti provoaca emotii?

          Faptul ca ai putea sa gresesti cand esti in fata lui? Faptul ca il vezi ca fiind mai important ca tine? Ce anume declanseaza acele emotii?

          Atunci cand stii ce iti declanseaza emotii, vei putea sa lucrezi la tine, increderea ta in tine, stima de sine, si emotiile in preajma sa sa se diminueaza semnificativ.

          Oricum, calea sigura spre a diminua emotiile este sa actionezi. Cauta sa intri in discutie cu el si sa vezi daca poti construi o relatie. In cel mai rau caz, el nu o sa fie interesat si macar stii sa nu-ti mai bati capul 🙂

      • Mihaela Recalo spune:

        Buna si eu ma confrunt cu emoti foarte mari .
        Cand merg sa conduc pentru ca stiu ca trebe sa dau examen si am o frica ca nu reusesc 😔

  • Eu spune:

    Mersi de informatii. O sa tin cont de tot ce am citit si sunt convinsa ca imi vor fi de folos. Am dat traseul saptamana trecuta si dintr-o data au inceput sa imi tremure si mainile si picioarele, fapt pentru care nu am mai avut control asupra sitiatiei. Oricat am incercat sa respir adanc sa imi revin si sa opresc acel tremurat nu am gasit solutia. Dar cu ceea ce am citit sper sa imi fie de folos si sa schimb in favoarea mea reusind sa i controlez actiunile.

  • adrian marius spune:

    Dabea astept sa folosesc aceasta metode, o sa am nevoie de ele in seara aceasta si o sati spun cum au decurs lucrurile

    • Excelent 🙂

      De abia astept sa ne povestesti

      • Sav spune:

        Buna ziua, am mari probleme cu luatul tensiunii arteriale. Și t efectiv că îmi iese inima din piept. Nu am probleme cu inima, mi.w foarte frica de spitale și luatul tensiunii. Mereu mă găsește cu ea mare😫

        • Ceea ce povestesti este o problema medicala. Nu despre asta este articolul… articolul este despre cum poti diminua perceptia unui stres.

        • mishu spune:

          salut. cumpara-ti mai bine un tensiometru mai bunicel (din acela care are manseta pe brat) si ia-ti tensiunea acasa.
          si eu patesc la fel. acasa am 12-13 iar la medic 14-16. Stiu ca poti spune ca nu e bun aparatul de acasa, dar nu e asa, chiar simt cum imi bate inima mai tare la medic. Si mi-a luat-o si o verisoara (medic) o data si era ok (spre deosebire de medicul de la dispensar).

  • Vancea Lucian spune:

    Azi am avut traseul pt permis,am cazut din cauza emotiilor😔 nu stiu ce se intampla cu mine,te rog ajutama

    • Imi pare foarte rau sa aud acest lucru.

      Este normal sa ai emotii. Important este cum le gestionam.

      Iti recomand ca pentru urmatoarea data sa aplici una sau mai multe dintre metodele recomandate in articol

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.