Cum sa oferi feedback unui copil

In acest articol vom explora cum un parinte sau un adult poate sa ofere feedback copilului. Acest articol face parte dintr-o serie de 3 articole despre vorbitul in public pentru copii.

In primul articol am vorbit despre Cum ajuta vorbitul in public pe copilul tau.

In cel de-al doilea articol am vorbit despre Cum se face ascultat copiulul tau.

 

Majoritatea parintilor asteapta cele mai bune performante de la copiii lor!

Sunt aceste rezultate influentate strict de numarul orelor de studiu, nivelul cunostintelor si de dorinta parintilor?

Desigur ca nu, iar in urmatoarele randuri va propun sa discutam despre una dintre metodele, care influenteaza semnificativ evolutia copiilor nostri: Aprecierea rezultatului.

Studiile au aratat ca tendinta generala a parintilor, atunci cand copilul are un rezultat bun sau rau, este de a se pozitiona in doua moduri:

  1. Pozitiv = ii laudam in diverse moduri pentru ceea ce fac
  2. Negativ = ii criticam, le adresam intrebari dure pentru a afla raspunsul esecului, ba chiar ii si pedepsim. Situatie in care ei intra intr-o stare defensiva, nu mai simte nevoia sa comunice si lucrurile se inrautatesc, copilul neintelegand de fapt care este rezultatul negativ al comportamentului sau si ce ar trebui schimbat pentru a-si imbunatati situatia. Nu are nicio concluzie.

Parinti, tineti minte ca rolul nostru este de a oferi indrumare constructiva, pentru un rezultat cu adevarat de valoare!

Cine contesta ideea ca feedback-ul este un lucru bun? Atat experienta noastra de parinti cat si cercetarile de specialitate stabilesc clar ca: Evaluarea formativa, constand intr-o multime de indrumari constructive si oportunitati de a utiliza aceste indrumari, imbunatateste performanta si realizarile.

Ce este aceasta evaluare formativa, feedback-ul?

Ei bine, termenul de feedback este adesea folosit pentru a descrie tot felul de comentarii facute dupa un rezultat, inclusiv sfaturi, lauda si evaluare. Am subliniat cuvantul comentarii, pentru a evidentia ca nu trebuie sa ne limitam doar la un simplu cuvant de lauda, cum ar fi Bravo, ci sa mergem mai departe sa ii aratam copilului exact ceea ce a reusit si cum.

Spre exemplu:

  • I-am spus Biancai dupa o prezentare: „Atunci cand ai accentuat cuvintele <Incredere, Constant si Indrumare> in prezentare printr-un ton al vocii mai inalt, publicul a fost foarte atent la informatia transmisa.”
  • Alexia a primit un feedback apreciativ din partea publicului, legat de modul in care mesajul sau este sustinut foarte bine si prin limbajul nonverbal – „Am apreciat ca atunci cand ai indemnat publicul sa actioneze pentru sustinerea proiectului instutionalizarii diferite a copiilor supradotati, ai schimbat volumul si tonul vocii iar mainile erau indreptate spre public cu palmele in sus.”

Exista doua tipuri de feedback prin care iti poti aprecia copilul si in acelasi timp ii poti oferi informatii care il ajuta sa devina mai bun. Noi, in cadrul Speakers Club Junior folosim aceste 2 categorii:

  1. Feedback Apreciativ = Ce anume apreciem la modul in care a performat?
  2. Feedback Constructiv = Ce anume poate sa faca mai bine data viitoare?

Prima responsabilitate pe care o ai ca si parinte este ca feedback-ul pe care il oferi sa fie apreciativ si constructiv. Aceste doua tipuri de feedback il fac mai receptiv la orice ai avea sa ii comunici, il va ajuta sa capete incredere si sa devina mai bun.

Tinerii, care sunt in mod constant corectati, criticati sau acuzati pentru greselile lor, pot avea o problema in dezvoltarea increderii si a interesului pentru o dezvoltare continua.

Rolul nostru este de a le oferi feedback constructiv cu respectarea unei reguli: Fiti atenti la ceea ce spuneti si cum spuneti. Nu criticati!

Cum ii puteti ajuta pe copii prin feedback?

1. Feedback-ul eficient este concret, specific si util

Astfel, „Buna treaba!” sau „Ai facut gresit” nu sunt deloc feedback-uri.

Ne putem imagina cu usurinta copii care vor intreba, ca raspuns la aceste observatii: “Ce anume ar trebui sa fac mai mult sau mai putin data viitoare, pe baza acestor informatii??

Ei nu inteleg ce a fost „bun” sau „gresit” cu privire la ceea ce au facut.

Cum oferim un astfel de feedback in cadrul comunitatii Speakers Club Junior:

”Ai facut o treaba extraordinara la partea de introducere a temei. Intrebarile pe care le-ai adresat publicului au captat atentia si au facut o legatura reala cu ceea ce ai transmis”,

“Pentru a fi sigura ca publicul a inteles cat de important este sa protejam natura, pe langa motivele mentionate, iti recomand sa adaugi si o poveste care sustine concret toate motivele. In acest mod publicul isi creeaza si o imagine a efectelor actiunilor sale”.

2. Ofera feedback pe intelesul lui/ei

Chiar daca feedback-ul este specific si precis in ochii nostri, nu este de o mare valoare in cazul in care copii nu il pot intelege sau sunt depasiti de comentariul nostru.

Explicati pe intelesul lor si fiti deschisi la a raspunde la cat mai multe intrebari de clarificare.

De fiecare data cand ofer feedback copiilor dupa o prezentare, caut sa transpun comentariul in mesajul pe care tocmai l-a transmis pentru a intelege exact cum, unde si cand sa actioneze.

“Ai mentionat 4 actiuni pe care sa le facem pentru a ne dezvolta intrederea in noi. Daca denumim fiecare actiune in parte si le aranjam intr-o anumita ordine formam un nou cuvant SPOR, foarte usor de retinut de catre public. Aceasta tehnica se numeste acronim”.

3. Asigurati-va ca laudati aspecte ale performantei copilului care erau sub controlul sau

Vorbim despre abordarea lui creativa, planificarea lui atenta, persistenta si efortul sau, atitudinea sa pozitiva.

Laudati actiunile sale, nu numai abilitatile sale. In acest fel, atunci cand are o problema mai tarziu, el isi va aminti ce l-a ajutat sa reuseasca in trecut si se va folosi de acele actiuni.

In cadrul comunitatii ne bazam mult pe jocurile de improvizatie si pe cele in grup, moment in care apreciem si modul in care au lucrat in echipa, cum au reactionat si au adaptat mesajul in functie de reactia publicului sau cum au controlat raspunsurile publicului in asa fel incat publicul sa ajunga spre ideea principala a mesajului.

Sunt multiple si diverse modalitatile de motivare, de sustinere a performatei copiilor nostrii.

Am mentionat mai sus 3 tipuri dintre cele pe care le aplicam constant si usor, determinand rezultate imediate si vizibile in dezvoltarea abilitatii de comunicare in public a copiilor din cadrul comunitatii Speakers Club Junior.

“Nu exista esec, exista doar feedback”. Iar ei nu vor fi oameni obisnuiti, au dreptul sa fie extraordinari!

Acest articol este un guest post scris de catre Mihaela Mathe, trainer Speakers Club Junior si autoarea primului manual de Public Speaking pentru copii din Romania: „ABC-ul Vorbitului in public”.

 

Leave a Reply