Ce am invatat din meseria de fotograf

By 9 august 2016Performanta

Saptamana trecuta am fost intr-o vacanta de 5 zile in sudul Spaniei, in Marbella.

Este impropriu spus „vacanta” pentru ca a fost mai mult un training, un training pe teren.

Unul dintre cei mai mari colaboratori ai mei, PhotoHotel – leader european in fotografie hoteliera, m-a invitat sa petrec cateva zile intr-o regiune in care ei activeaza pentru a putea vedea cum se intampla lucrurile pe teren.

Eu stiam in mod intuitiv ce fac. Din experientele trecute cu compania am inteles un pic ce activitati desfasoara… numai ca atunci cand vezi lucrurile de pe teren, se schimba complet perspectiva.

Am avut 5 zile in care sa invat cum se intampla lucrurile.

  • Ce face concret un fotograf si un consilier foto
  • Care sunt acele abilitati necesare succesului in aceasta meserie
  • Ce conteaza mai mult si ce conteaza mai putin

Desi nu am fost fotograf pe parcursul acestei experiente, vreau sa impartasesc cu tine 7 idei cheie pe care le-am invatat din meseria de fotograf.

S-ar putea sa nu fii de acord cu ele. Nu este nici o problema :).

Sunt parerile si impresiile mele.

1. Atitudinea este totul

Da, conteaza si fotografia dar cel mai mult conteaza atitudinea fotografului.

Daca fotograful are o atitudine amabila, este zambitor, mai face glume si te face sa te simti bine, indiferent de calitatea fotografiilor, vei avea o experienta placuta si vei cumpara.

Fotograful este cel care imprima emotie fotografiei. Oamenii cand vad o fotografie nu vad doar o imagine ci mai degraba retraiesc experienta.

Ei isi amintesc cum era in momentul in care au facut fotografia. Isi amintesc zambetul fotografului. Isi amintesc emotia pe care au trait-o.

Daca ai reusit sa oferi o emotie pozitiva, fotografia deja este mai reusita.

Fotograf

2. Motivatia este cea care te face sa continui

Imagineaza-ti urmatorul context: In luna martie 2017 pleci din Romania pentru a lucra intr-un resort hotelier in Marbella, in sudul Spaniei. Pentru  8 luni urmeaza sa fii plecat de acasa si sa interactionezi cu mii de oameni.

In fiecare saptamana la acel hotel vin aproximativ 700 de persoane diferite. Tu este nevoie sa interactionezi cu ei, cu cat mai multi dintre ei si sa ii convingi sa-ti ofere 30 de minute pentru a face o sedinta foto.

Dupa aceea saptamana o iei de la capat cu alte 700 de persoane. Si apoi din nou. Si apoi din nou.

Nu este o meserie usoara. Este o meserie in care esti intr-un contact permanent cu oamenii.

Stii care sunt fotografii cei mai buni?

Nu sunt cei care fac cele mai bune fotografii. Am vazut fotografi geniali care au rezultate mediocre.

Nu sunt cei care au facut 2 sau 3 facultati si eventual un doctorat. Diplomele conteaza foarte putin pe teren.

Cei mai buni fotografii sunt cei care au cea mai puternica motivatie.

Sunt acei fotografi care stiu de ce au plecat, stiu cat vor sa castige pe luna, stiu care le este tinta.

Cei care au o motivatie foarte puternica au rezultate fantastice.

Cei care nu au o motivatie puternica, de cele mai multe ori, se pierd pe parcurs.

3. Este un joc al numerelor

Am auzit aceasta expresie pentru prima oara la Jim Rohn care o spune foarte pronuntat: „It’s a numbers game!”

Matematica este simpla: Este nevoie de x contacte ca sa stabilesti o sedinta foto. Este nevoie de x sedinte foto ca sa faci un anumit venit. Este nevoie de un anumit venit ca sa ai salariul dorit.

Ce am descoperit este ca fotografii care au cel mai mult succes aplica matematica de la rezultat inapoi.

Ce venit lunar imi doresc? Sa zicem 2000 de euro (in aceasta firma este un salariu cat se poate de realist, desi stiu ca este greu de crezut 🙂 )

Care este Cifra de afaceri pe care am nevoie sa o fac pentru a castiga salariul dorit? x euro

Care este numarul de sedinte foto pe care am nevoie sa il fac pentru a face aceasta cifra de afaceri? x sedinte

Care este numarul de contacte pe care am nevoie sa il fac pentru a stabili acest numar de sedinte? x contacte

In momentul in care stiu numarul se apuca de lucru si lucreaza cu acel numar in cap.

Daca au primit un DA este foarte bine.

Daca au primit un NU este foarte bine.

Indiferent de ce raspuns primesc, ei merg inainte entuziasmati pentru ca stiu ca este doar un joc al numerelor :).

4. Apreciezi atunci cand ai trecut prin greu

Am avut placerea sa iau de 3 ori pranzul cu 3 echipe diferite din PhotoHotel. Una dintre persoanele cu care am luat pranzul este Andrei.

Andrei este un barbat de 26 de ani din Botosani. Nu a terminat nici o facultate.

La 13 ani s-a apucat de munca ca ajutor de magazin.

La 17 ani a inceput sa lucreze in constructii.

La 20 de ani culegea portocale in Spania.

Majoritatea oamenilor n-ar vedea un viitor stralucit pentru o astfel de persoana. Totusi, realitatea ne spune altceva.

Acum are 26 de ani si face performanta in cea mai mare companie de fotografie hoteliera din Europa.

De ce? Pentru ca el este unul dintre cei care stie sa aprecieze ceea ce face.

Nu se plange. Nu critica. Nu da vina pe nimeni.

Munceste, zambeste si merge inainte… iar rezultele sunt pe masura.

Cand are rezultate proaste stie ca a fost vina lui. Cand lucrezi cu oamenii nu ai cum sa fii robot. Tot timpul este diferit, insa important este sa apreciezi fiecare moment, chiar si cele dificile.

Comparat cu munca pe care a facut-o inainte, acum este un lux.

Daca ai trecut prin greu, este mult mai usor sa apreciezi ceea ce ai.

5. Barierele sunt cele pe care ti le stabilesti singur

Stii care este cea mai des intalnita obiectie pe care am gasit-o la oamenii care lucreaza in aceasta firma?

Este urmatoarea: „Nu stiu limba!”

Atunci cand mergi in Spania, Franta, Italia sau intr-o alta tara, pentru a comunica cu turistii este nevoie sa vorbesti pe limba lor.

Ai putea spune ca rezultele depind foarte mult de cat de bine cunosti limba.

Totusi, statisticile spun ca lucrurile nu sunt chiar asa.

In aceasta companie exista zeci de exemple de persoane care au venit cu o motivatie puternica, cu o atitudine potrivita, cu mintea deschisa si cu dorinta de invatare si care reuseau sa depaseasca la rezultate persoane care cunosteau limba la perfectie.

Cunoasterea limbii este o bariera doar daca tu o vezi ca pe o bariera.

6. Respecta procedurile

Ascultam la un moment dat o carte audio de la Brian Tracy despre succes si am retinut cu multa claritate urmatoarea fraza:

„Am vorbit la un moment dat cu persoana care vinde francize McDonald’s si m-a intrebat: Brian, stii care sunt cei mai de succes francizati McDonald’s?

I-am spus ca nu stiu.

Atunci el mi-a spus: Nu sunt persoanele cu MBA. Aceia cred ca pot sa faca afacerea mai bine ca noi. Nu sunt cei cu experienta in fast food. Aceia cred ca pot sa faca un hamburger mai eficient decat il facem noi.

Cei care au cel mai mult succes cu franciza McDonald’s sunt fermierii. Daca un fermier cumpara o franciza McDonald’s va face exact asa cum ii spunem noi si va avea succes. Noi cunoastem sistemul mult mai bine decat ei.”

In momentul in care faci parte dintr-o companie de top nu este necesar sa inovezi, cel putin nu la inceput. Ceea ce este necesar este sa respecti procedurile.

O companie de top nu a ajuns in top pentru ca face lucrurile gresit, ci pentru ca le face bine. Procedura este o garantie ca ceea ce faci este corect.

Am avut placerea sa lucrez intr-un program de coaching cu o persoana care este in top 300 milionari din Romania. Este o persoana foarte modesta dar cu o ambitie uriasa.

Am fost socat cand am vazut cat de exact respecta indicatiile mele. In momentul in care pregateam impreuna o prezentare pentru o conferinta importanta, respecta sfaturile mele aproape la virgula.

Atunci mi-am dat seama ca oamenii de succes nu isi bat capul sa reinventeze roata.

Ei nu sunt cei mai buni teoreticieni ci sunt foarte buni practicieni. Ei exceleaza la implementare.

7. Zambetul iti creste sansele de succes cu peste 30% 🙂

In momentul in care lucrezi cu oamenii zambetul este vital.

Zambetul este modul in care ii spunem unei alte persoane ca suntem deschisi catre conversatie si ne dorim sa devenim prieteni.

Zambetul este cel care iti deschide conversatia, care o face mai placuta si care ii spunem celeilalte persoane ca ti-a facut placere sa interactionezi cu el sau ea.

Am sustinut la un momentdat un workshop la Brasov si povesteam despre importanta zambetului. Atunci o doamna, in acest moment membra Speakers Club Brasov, ridica mana si imi spune: „Paul, imi dai voie sa impartasesc o experienta?”

I-am spus: „Sigur ca da.”.

Atunci a inceput sa povesteasca: „Am lucrat 4 ani de zile pe un vas de croaziera. In primul an nu am castigat absolut nimic. Pur si simplu nu reuseam sa ma fac placuta. Am vrut sa plec, dar nu aveam cum, pentru ca am imprumutat bani ca sa merg acolo si trebuia sa fac macar banii prin care sa platesc imprumutul.

In disperare, sefii mei m-au trimis la un curs de o zi despre zambet. O zi intreaga am invatat tot ce se poate invata despre zambet.

Din aceea zi am inceput sa castig bani, am reusit sa platesc imprumutul si am facut bani si pentru mine.”

Daca zambesti cand te uiti la oameni, o sa zambesti si cand te uiti in portofel. 🙂

 

Acestea sunt 7 lucruri pe care le-am invatat din meseria de fotograf.

Sunt curios daca acestea se aplica si in meseria ta.

Scrie te rog un comentariu mai jos care dintre aceste idei se aplica in meseria ta.

Pe curand,

Paul

Join the discussion 7 Comments

Leave a Reply